Nyligen publicerade Konkurrensverket en rapport och 19 tillsynsbeslut om efterannonsering. En av de granskade myndigheterna var Trafikverket som genast började agera för att komma till rätta med bristerna i sina rutiner.
Trafikverket var en av de myndigheter som granskades av Konkurrensverket. Tillsynen visade att ett antal av myndighetens annonser i TED inte hade följts av någon efterannons. Några av de efterannonser som hade publicerats saknade dessutom uppgifter om kontraktets värde, något som är obligatoriskt.
När Johan Åbom fick Trafikverkets uppdrag att internt gå vidare sedan de fått Konkurrensverkets lista över upphandlingar med utebliven och bristande efterannonsering. , Som förvaltare för Trafikverkets inköpssystem skulle han försöka reda ut vad som låg bakom den bristande efterannonseringen.
– Jag skickade listan till upphandlarna för att de skulle gå igenom våra upphandlingar och kontrollera hur det såg ut med efterannonseringen, säger Johan Åbom.
Uppgifterna korskördes sedan av Trafikverkets systemleverantör som upptäckte att felet i ett antal av fallen faktiskt låg hos TED.
– Flera av upphandlingarna hade vi efterannonserat, men TED hade inte kopplat ihop annonsens unika ID med efterannonsen, säger Johan Åbom.
Konkurrensverkets granskning gav ny energi åt de diskussioner Johan Åbom och hans kollegor tidigare hade haft om att lägga in en spärr i upphandlingssystemet som innebär att en upphandling inte går att avsluta om inte efterannonseringen är gjord.
– Det är en åtgärd som vi tänker gå vidare med för att rutinen att efterannonsera ska få systemstöd, säger han.
Han berättar också att den interna granskningen av rutinerna för efterannonsering visade att det fält i upphandlingssystemet där kontraktsvärde i TED-annonserna skulle fyllas i saknade tydlig markering.
– Den röda asterisk som indikerar att ett fält måste fyllas i saknades i systemet. Det tror jag är förklaringen till att många missar att lägga in uppgiften. Det gäller nog inte bara hos oss. Jag gissar att det kan vara en brist hos flera upphandlingssystem.
Johan Åbom säger att Konkurrensverkets granskning av rutinerna för efterannonsering väckte organisationen.
– Vi har nu börjat jobba aktivt med hur vi ska skapa rutiner och systemstöd för att inte missa skyldigheten att efterannonsera, säger han.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer