Myndigheten vill med arbetet informera om kraven på efterannonsering men kommer även att särskilt kontakta 50 upphandlade myndigheter för att granska varför dessa har en låg andel efterannonseringar.
Statistik från Upphandlingsmyndigheten gällande 2022 visade att endast 71 procent av upphandlingarna hade resulterat i efterannonsering per 1 oktober – 23.
Lagstiftningen kräver efterannonsering inom en månad efter avtalsskrivning och det gäller alla upphandlingar som överstiger direktupphandlingsgränsen.
I en tidigare granskning 2017 fann Konkurrensverket att brist på interna rutiner eller att rutiner åsidosatts var vanliga orsaker till utebliven efterannonsering.
– Konkurrensverket har uppmärksammat att det finns ett behov av att göra en ny granskning av i vilken utsträckning efterannonseringar görs. Med granskningen hoppas vi öka kännedomen om och efterlevnaden av den här delen av upphandlingslagstiftningen, säger Therése Westermark, enhetschef vid Konkurrensverkets enhet för upphandlingstillsyn, i en kommentar på myndighetens webbplats.
Uppdatering: Konkurrensverket har 15 augusti gjort följande förtydligande: Inom ramen för granskningen kontaktas 50 slumpmässigt utvalda upphandlande myndigheter och enheter som har haft minst en upphandling som annonserats under 2021 och 2022 och där efterannonsering inte skett.
Urvalet av de 50 aktörerna verkar dock inte ha skett utifrån att ”dessa har en låg andel efterannonseringar”.
Enligt KKV själva och sitt pressmeddelande på deras hemsida har urvalet skett utifrån följande: ”Inom ramen för granskningen kontaktas 50 slumpmässigt utvalda upphandlande myndigheter och enheter som har haft minst en upphandling som annonserats under 2021 och 2022 och där efterannonsering inte skett.”
Efter annonseringen är en krånglig om man arbetar med ett numera välkänt upphandlingssystem.
Ja. Kan meddelanden som detta vara en möjlig orsak till brister i efterannonseringen. “0/356 Aktiviteter slutförda”?