För att öka kunskapen om upphandlingstillsynen har Konkurrensverket för första gången tagit fram en tillsynsrapport (pdf). Tidigare har de publicerat två uppföljningsrapporter. I denna rapport redovisar de mer ingående för hur de arbetar med att vidareutveckla tillsynen. Dessutom innehåller rapporten samtliga beslut och domar som vunnit laga kraft från våren 2015 fram till slutet av 2016.
– Det är viktigt att visa på resultaten av vårt tillsynsarbete så att fler får möjlighet att göra rätt framöver, säger Konkurrensverkets tillförordnade generaldirektör Karin Lunning.
År 2016 fick Konkurrensverket in 420 tips och klagomål om misstänkta eller påstådda brott mot LOU, LUF, LOV och LUFS. Under samma tidsperiod har vi drivit 121 ärenden där vi undersökt upphandlande myndigheters ageranden.
Under 2016 lämnade verket in 22 ansökningar om upphandlingsskadeavgift till domstolen och fattade 20 tillsynsbeslut. Det innebär att cirka två av tre ärenden skrivs av. Antalet domar om upphandlingsskadeavgift som vann laga kraft under 2016 var 26.
Majoriteten av tillsynsärendena har rört otillåtna direktupphandlingar. Konkurrensverket har prioriterat de ärenden där de har kunnat ansöka om upphandlingsskadeavgift, men även fattat flera tillsynsbeslut som har rört otillåtna direktupphandlingar.
De tillsynsärenden som inte rört otillåtna direktupphandlingar har bland annat avsett reglerna om ramavtal, utformningen av de tekniska specifikationerna samt skyldigheten att dokumentera upphandlingar. De har också haft tillsynsärenden där köp har delats upp i syfte att kringgå upphandlingslagstiftningen.
Av rapporten framgår också att nästan alla, nio av tio myndigheter, ändrat sitt arbetssätt eller sina organisationer efter Konkurrensverkets granskning.
– Det är positivt att så många upphandlade myndigheter har gjort konkreta förbättringsåtgärder för att bli bättre på att följa reglerna, säger Karin Lunning.
Samtidigt har kritik mot delar av verkets handläggning kommit in i samband med den enkät som resultatet bygger på.
”Konkurrensverket valde att fråga konkurrerande leverantörer om deras åsikt avseende vad [vi] anfört och åberopat. Enligt [oss] är svaren från konkurrenter redan givna på förhand och denna utredningsmetod bör ses över och ifrågasättas av Konkurrensverket, som måste sätta sin egen objektivitet och oberoende före allt annat. Behov av expertkun- skap eller liknande bör tillhandahållas av oberoende expert som anlitas som konsult av Konkurrensverket utan beroendeställning till någon med kommersiellt eller annat egen- intresse i utredningen”, skriver bland annat en av de svarande som varit föremål för tillsynsbeslut.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer