Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Allvarligt fel i yrkesutövningen – när är ett fel allvarligt nog?

RättsfallsanalysAnna Ulfsdotter Forssell och Martin Bogg, Advokatfirman Delphi, refererar en dom från Kammarrätten i Stockholm som bland annat rör frågan om en upphandlande myndighet gjort sannolikt att en anbudsgivare gjort sig skyldig till ett allvarligt fel i yrkesutövningen som medförde att anbudsgivaren kunde uteslutas.

| 2015-11-12
  1. Fakta i målet

SKL Kommentus Inköpscentral AB (”SKI”) genomförde en samordnad upphandling av flytt- och transporttjänster på uppdrag av Nacka kommun, Täby kommun, Vaxholms stad, Lidingö stad, Värmdö kommun och Danderyds kommun. Upphandlingen genomfördes som ett öppet förfarande enligt LOU.

ICM Kungsholms AB:s (”ICM”) anbud förkastades under kvalificeringsstadiet med hänvisning till 10 kap. 2 § första stycket 4 p. LOU. Som skäl för detta hänvisade SKI till Konkurrensverkets pågående tingsrättsprocess mot bl.a. ICM (rörande konkurrensbegränsande samarbete) samt till kontraktsbrott som påstods ha skett under det av SKI tidigare upphandlade ramavtalet.

De fel som SKI åberopade som grund för en uteslutning av ICM var bl.a. att bolaget anlitat underentreprenörer på ett otillåtet sätt, gjort sig skyldigt till felfaktureringar, uteblivna rabatter, personal som arbetat utan identifikationshandlingar och att bolaget använt fordon utan tillstånd.

ICM ansökte om överprövning och menade att ICM felaktigt uteslutits. ICM menade att de fel som ICM tidigare begått och som legat till grund för förkastandet var hänförliga till en tidigare VD som inte längre företräder ICM. Förvaltningsrätten i Stockholm avslog ICM:s ansökan om överprövning. ICM överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten.

  1. Domstolens bedömning

Kammarrätten konstaterar inledningsvis att det är ostridigt att ICM begått vissa avtalsbrott inom ramen för det tidigare ramavtalet med SKI. Vid bedömningen av om dessa fel ska betraktas som allvarliga eller inte menade kammarrätten att den upphandlande myndigheten måste göra en proportionalitetsbedömning. Hänsyn måste då bl.a. tas till verksamhetens karaktär och omfattning.

Graden av allvar bör också påverkas av vad som förekommit efter att felen begåtts och vad som med fog kan förväntas om ett nytt avtal ingås.

Kammarrätten betraktade vissa av SKI:s åberopade fel som allvarliga till sin natur, så som att ICM anlitat underentreprenörer och personal som arbetat utan identifikationshandlingar samt använt fordon utan tillstånd. Andra fel skulle istället sättas i relation till verksamhetens omfattning, som t.ex. felfaktueringarna. Tio procent av de utställda fakturorna hade innehållit felaktigheter, vilket resulterat i en överfakturering om drygt 7,3 mkr.

Kammarrätten ansåg att de olika kontraktsbrotten var omfattande. Att SKI erinrat ICM om vissa av felen visade att felen var av väsentlig betydelse för SKI. Vissa fel hade återupprepats trots erinringar från SKI.

En upphandlande myndighet hade vidare valt att häva avtalet med ICM. Kammarrätten fann mot denna bakgrund att ICM gjort sig skyldigt till allvarligt fel i yrkesutövningen i den mening som avses i 10 kap. 2 § första stycket 4 LOU.

Att majoriteten av de upphandlande myndigheterna, som kunde avropa från ramavtalet i fråga, även efter den förlängda avtalstiden hade valt att ge uppdrag till ICM utgjorde inget hinder för att pröva frågan om uteslutning av anbudsgivaren.

Inte heller det faktum att fyra år passerat sedan en stor del av de påtalade avtalsbrotten begicks eller att bolaget i uppstartstillfället inte hade tillräckligt med resurser för att hantera det stora inflödet av uppdrag utgjorde hinder för uteslutning.

Kammarrätten avslog därför överklagandet och ansåg alltså att SKI gjort rätt som uteslutit ICM från deltagande i upphandlingen.

Noteras kan att kammarrätten inte prövade den av SKI anförda grunden uteslutning på grund av otillåtet anbudssamarbete, vilket också kan utgöra ett allvarligt fel i yrkesutövningen.

  1. Analys

Nästan alla upphandlande myndigheter har någon gång varit missnöjda med en leverantör under löpande avtalsperiod. Oavsett detta dyker ofta samma leverantör upp igen i nästa upphandling. Många upphandlande myndigheter vet då inte hur de ska hantera anbudet från dessa leverantörer, som tidigare misskött sig. Vad Kammarrätten i Stockholm uttalar sig om i målet är hur mycket fel och brister en anbudsgivare tidigare måste ha begått för att myndigheten med rätta ska kunna förkasta leverantören i upphandlingar framöver.

EU-domstolen har i dom den 13 december 2012, mål nr C-465/11 Forposta SA och ABC Direct Contact sp. zo.o mot Poczta Polska, uttalat att begreppet “allvarligt fel i yrkesutövningen” omfattar alla felaktiga ageranden som inverkar på den ifrågavarande aktörens trovärdighet i professionellt avseende och inte endast överträdelser av i strikt mening etiska regler för den yrkesgrupp som aktören tillhör.

Av EU-domstolens praxis följer vidare att avtalsbrott i princip anses utgöra ett fel i yrkesutövningen. Enligt EU-domstolen ska dock begreppet “allvarligt fel” förstås så att det vanligtvis syftar på ett agerande från den aktuella leverantörens sida som tyder på att denna har en felaktig avsikt eller har varit vårdslös i viss omfattning.

Att ett kontrakt eller en del av ett kontrakt genomförs felaktigt, ungefärligt eller bristfälligt kan eventuellt visa att den ifrågavarande leverantören har en bristande yrkeskompetens, men innebär inte automatiskt att ett allvarligt fel har begåtts.

För att kunna slå fast att ett “allvarligt fel” har begåtts är det enligt EU-domstolen i princip nödvändigt att göra en konkret och individuell bedömning av den aktuelle leverantörens inställning.

Det var en sådan individuell bedömning som kammarrätten gör av ICM:s avtalsbrott. Kammarrätten delar in ICM:s avtalsbrott i två kategorier: avtalsbrott som till sin natur är allvarliga oavsett övriga omständigheter, och avtalsbrott vars tyngd måste relateras till dess omfattning i den aktuella situationen.

Några vägledande uttalanden om vilka avtalsbrott som generellt kan anses som till sin natur allvarliga gör inte kammarrätten. Inte heller gör kammarrätten några mer principiella uttalanden om när övriga avtalsbrott, som inte är allvarliga till sin natur, ska anses vara i sådan omfattning att de är att anse som allvarliga. I denna del verkar det mer vara bedömningar från fall till fall som måste göras.

Vad som står klart efter kammarrättens avgörande är dock att den omständigheten att leverantören fått en erinran avseende ett avtalsbrott men ändå efter sådan erinran gör samma fel igen, är något som medför att leverantören kan anses vara vårdslös eller ha en, för att använda samma begrepp som EU-domstolen, felaktig avsikt.

  1. Målnummer och domstol

Kammarrätten i Stockholms dom den 7 september 2015 i mål nr 1534-15. KR 1534-15 Domen har i skrivande stund inte vunnit laga kraft.

  1. Sammanfattning

Kammarrätten har i målet bekräftat att tidigare avtalsbrott kan föranleda en rätt för myndigheten att förkasta denne leverantörs anbud i en ny upphandling och att stöd för detta följer av 10 kap. 2 § första stycket 4 p. LOU. Kammarrätten klargör att vissa avtalsbrott alltid är att anse som allvarliga.

Den omständigheten att leverantören fortsätter med att begå samma fel efter påpekande är något som talar för att denne kan förkastas enligt 10 kap. 2 § första stycket 4 p. LOU.

Det är den upphandlande myndigheten som har bevisbördan för att uteslutning får ske och myndigheten måste göra sannolikt att leverantören har gjort sig skyldig till ett allvarligt fel i yrkesutövningen.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026