Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Även leverantörer förtjänar att behandlas med respekt”

DebattVi lever i en värld där inköp blir allt viktigare och inköpen allt mer komplexa. Därför blir samarbetet med leverantörerna en överlevnadsfråga för alla organisationer. Offentlig sektor måste gå ifrån attityden att leverantören är en motpart, skriver Anders Kron.

| 2016-04-20

Förändringstakten inom inköp i offentlig sektor har varit dramatisk under de senaste 25 åren. Vi köper in mer och mer och gör mindre och mindre själva. Den så kallade inköpsandelen av omsättningen ökar (från cirka 1/3 till 2/3 av organisationernas omsättning) och vi köper mindre varor och mer tjänster, framför allt kombinationer av varor och tjänster så kallade funktioner eller lösningar. Emellertid har arbetsformerna och framför allt relationen med leverantörerna, inte riktigt följt med i denna utveckling.

Lagen om offentlig upphandling, LOU, har i hög grad utgångspunkten att inköp gäller ganska enkla varor (inte tjänster) där målet är att få så lågt pris som möjligt, utifrån tron att affären är ett nollsummespel, alltså vad köparen förlorar vinner leverantören och vice versa.

Mot den bakgrunden kan vi konstatera att detta inte längre stämmer, vilket också har återspeglats i revideringarna av LOU. Emellertid har denna inställning bitit sig fast på svenska upphandlingsavdelningar (även om det är avtagande), vilket tyvärr ofta återspeglas i sättet att agera mot leverantörer. Några klassiska exempel:

• Skicka ut förfrågningsunderlag, FFU, strax före semestern och begära in svar direkt efter.
• Strunta i att återkomma med besked om exempelvis fördröjningar, även om man själv kräver in allting i tid.
• Att ge extremt kort tid att besvara en anbudsförfrågan.

Detta sätt att agera underblåser tyvärr offentlig upphandlings ibland oförtjänt dåliga rykte i svenskt näringsliv.
En anledning kanske kan vara den låga status internt som upphandling har haft traditionellt, och att man därför tar igen på leverantörerna vad man själv inte klarar av på hemmaplan.

Detta är inte hållbart! Trenden går allt mer mot att köpare och säljare är jämspelta parter och affären (upphandling är faktiskt en affär, inte en juridisk process) måste göras så att båda tjänar på den. Det återspeglas bland annat i den på senare år så uppmärksammade Vested-modellen som är utvecklad av Kate Vitasek på University of Tennesee. Denna modell brukar sammanfattas i:

• Fokus på resultat och inte på enskilda transaktioner.
• Fokus på vad och inte hur.
• Styrning för att skapa insikt och inte bara översikt, med tydligt definierade och mätbara mål.

Precis som vi i åratal har talat om kundbasen som en allt viktigare tillgång i alla organisationer, och som därför måste vårdas, blir också leverantörsbasen och leverantörsrelationerna på samma sätt något som måste vårdas men också hela tiden utvecklas. För att denna utveckling ska vara möjligt måste dialogen mellan köpare och säljare förändras och ske på lika villkor och i ett positivt samarbetsklimat.

Det är mot denna utveckling man ska se de senaste årens trend mot aktivt arbete med leverantörsrelationer, supplier relationship management, srm. Det framgår ju nästan av namnet (relationship) att detta arbetssätt bygger på ömsesidig respekt för varandra. Det kan sammanfattas i:

• Analys av vilka kategorier (inköpsområden) som är kritiska.
• Utvärdering av leverantörer till dessa kritiska kategorier.
• Definiera uppföljningsparametrar per leverantör och bilda ett utvecklingsteam tillsammans med leverantören.
• Integrera detta sätt att arbeta i såväl förfrågningsunderlag som leverantörsavtal.

Vi lever i en värld där inköp blir allt viktigare och inköpen allt mer komplexa. Därför blir samarbete med leverantörerna en överlevnadsfråga för alla organisationer. Då måste man inom offentlig sektor gå ifrån attityden till leverantören som en motpart och i stället tillsammans med leverantören hitta affärer som är bra för bägge parter.

Anders Kron
kunskapsföretaget Convendor

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "“Även leverantörer förtjänar att behandlas med respekt”"

  1. From leverantör skriver:
    21 april, 2016 kl. 09:16

    ”Även leverantörer förtjänar att behandlas med respekt”
    Är det motsvarande den respekt, vilken leverantörerna visar upphandlare genom att:
    1. Försöka muta såväl upphandlare som beställare som kan påverka upphandlingens utfall?
    2. Med förtäckta och öppna hot försöka påverka upphandlingens utfall?
    skribenten syftar till?

  2. Leverantör skriver:
    24 maj, 2016 kl. 10:50

    Samtycker kring artikelinnehåll och bra att denna leverantör speglar vad många företag känner som arbetar med offentlig försäljning.Om inte leverantör ses som en part för den goda affären och ges möjlighet att komma med åsikter så kommer det aldrig bli en god affär. Det krävs två för en bra tango, att dansa själv är aldrig så lyckat

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026