Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Behåller leverantör trots brister

Göteborgs stad frös tillfälligt ramavtalet med en leverantör av juridiska tjänster. En utredning konstaterade brister – dock inte tillräckliga allvarliga för hävning. Kaisa Adlercreutz, delägare i Front Advokater, tar allvarligt på kritiken men tillbakavisar samtidigt att det skulle råda oreda i rutinerna. ”Vi har gått igenom andra advokatbyråers fakturor och konstaterat att de ser mer eller mindre likadana ut som våra, säger hon.

| 2020-06-03
Foto: Mostphotos

I februari införde Göteborgs stad ett tillfälligt beställningsstopp för kommunens största leverantör av juridiska tjänster Front Advokater och inledde en utredning. 

Detta sedan Göteborgs-Posten publicerat en granskning där tidigare jurister på byrån berättat att advokatbyrån satt i system att överdebitera sina kommunala kunder.

Utredningen visade att Fronts fakturor brister i flera fall och det finns indikationer på att fakturor inte stämmer överens med tidsredovisningen, enligt Göteborgs stad.

Det finns också indikationer på omfördelning av tid mellan jurister och att jurister som arbetar med uppdrag inte uppfyller ramavtalets minimikrav på erfarenhet.

— Det är tydligt att det är råder viss oreda i Fronts rutiner. Men på flera påståenden finns det enbart indikationer, vi kan inte styrka bristerna. Det leder till att vi inte har en grund för att säga upp ramavtalen i förväg, förklarar Christina Sjöö, projektledare för utredningen på förvaltningen Inköp och upphandling.

Den 25 maj hävdes därför beställningsstoppet.

– Enligt ramavtalets villkor så ska leverantören ska ges möjlighet till rättelse och en förtida uppsägning kan då endast komma ifråga om Front inte vidtar rättelser. De åtgärder Front har föreslagit ser Inköp och upphandling som en rättelse, säger Christina Sjöö. 

Kaisa Adlercreutz, delägare i Front Advokater, försäkrar att bolaget tar kritiken på allvar. 

– Vi måste såklart alltid vara ödmjuka och lyhörda. Vi kan alltid bli bättre och om Inköp och upphandling ger oss vissa direktiv så får vi anpassa oss efter dem, säger hon. 

Samtidigt tillbakavisar hon att det skulle råda oreda i Fronts rutiner. 

– Jag upplever att de rutiner som vi haft har fungerat bra i relationen med våra beställare, det vill säga dem vi faktiskt arbetar för och med. Denna omständighet har inte lyfts fram tillräckligt. Vi har gått igenom andra advokatbyråers fakturor, som jobbar med Göteborgs Stad, i jämförande syfte och konstaterat att de ser mer eller mindre likadana ut som våra, säger hon. 

Vilka åtgärder har ni vidtagit?

– Vi har gått ut med tydlig information till våra faktureringsansvariga jurister. Vi har även tillsatt en särskild arbetsgrupp som tagit fram förslag på förbättringsåtgärder. Det rör sig bland annat om fler utbildningar kring våra ramavtal, utvecklade rutiner, mer omfattande avvikelserapportering och uppföljning. Dessa åtgärder har stämts av mot Inköp och Upphandlings förslag. Vi kommer också ha en fortsatt dialog med Inköp och Upphandling så de känner sig nöjda.  

Hur påverkar detta förtroendet för er?

– Vi har i många år arbetat för att på bästa sätt tillgodose våra beställares behov och ge dem bästa resultat. Jag känner mig trygg med att våra beställare fortsatt har högt förtroende för oss då de vet hur hårt vi arbetar för dem. Däremot kan den negativa publiciteten som detta inneburit ha varit skadlig för oss i förhållande till dem vi inte arbetat med innan. Där behöver vi jobba tålmodigt för att visa att vi är kompetenta i alla delar av verksamheten.  

Vad gör ni för att återupprätta förtroendet?

– Framförallt hålla en god och nära kontakt med våra kunder/beställare och fortsätta visa dem att vi kan leverera bra tjänster. Vi önskar också vara så transparenta vi bara kan vid frågor från våra beställare om vari de påstådda bristerna ligger och besvara alla frågor som kan finnas kring detta, säger Kaisa Adlercreutz.

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026