Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Behåller leverantör trots brister

Göteborgs stad frös tillfälligt ramavtalet med en leverantör av juridiska tjänster. En utredning konstaterade brister – dock inte tillräckliga allvarliga för hävning. Kaisa Adlercreutz, delägare i Front Advokater, tar allvarligt på kritiken men tillbakavisar samtidigt att det skulle råda oreda i rutinerna. ”Vi har gått igenom andra advokatbyråers fakturor och konstaterat att de ser mer eller mindre likadana ut som våra, säger hon.

| 2020-06-03
Foto: Mostphotos

I februari införde Göteborgs stad ett tillfälligt beställningsstopp för kommunens största leverantör av juridiska tjänster Front Advokater och inledde en utredning. 

Detta sedan Göteborgs-Posten publicerat en granskning där tidigare jurister på byrån berättat att advokatbyrån satt i system att överdebitera sina kommunala kunder.

Utredningen visade att Fronts fakturor brister i flera fall och det finns indikationer på att fakturor inte stämmer överens med tidsredovisningen, enligt Göteborgs stad.

Det finns också indikationer på omfördelning av tid mellan jurister och att jurister som arbetar med uppdrag inte uppfyller ramavtalets minimikrav på erfarenhet.

— Det är tydligt att det är råder viss oreda i Fronts rutiner. Men på flera påståenden finns det enbart indikationer, vi kan inte styrka bristerna. Det leder till att vi inte har en grund för att säga upp ramavtalen i förväg, förklarar Christina Sjöö, projektledare för utredningen på förvaltningen Inköp och upphandling.

Den 25 maj hävdes därför beställningsstoppet.

– Enligt ramavtalets villkor så ska leverantören ska ges möjlighet till rättelse och en förtida uppsägning kan då endast komma ifråga om Front inte vidtar rättelser. De åtgärder Front har föreslagit ser Inköp och upphandling som en rättelse, säger Christina Sjöö. 

Kaisa Adlercreutz, delägare i Front Advokater, försäkrar att bolaget tar kritiken på allvar. 

– Vi måste såklart alltid vara ödmjuka och lyhörda. Vi kan alltid bli bättre och om Inköp och upphandling ger oss vissa direktiv så får vi anpassa oss efter dem, säger hon. 

Samtidigt tillbakavisar hon att det skulle råda oreda i Fronts rutiner. 

– Jag upplever att de rutiner som vi haft har fungerat bra i relationen med våra beställare, det vill säga dem vi faktiskt arbetar för och med. Denna omständighet har inte lyfts fram tillräckligt. Vi har gått igenom andra advokatbyråers fakturor, som jobbar med Göteborgs Stad, i jämförande syfte och konstaterat att de ser mer eller mindre likadana ut som våra, säger hon. 

Vilka åtgärder har ni vidtagit?

– Vi har gått ut med tydlig information till våra faktureringsansvariga jurister. Vi har även tillsatt en särskild arbetsgrupp som tagit fram förslag på förbättringsåtgärder. Det rör sig bland annat om fler utbildningar kring våra ramavtal, utvecklade rutiner, mer omfattande avvikelserapportering och uppföljning. Dessa åtgärder har stämts av mot Inköp och Upphandlings förslag. Vi kommer också ha en fortsatt dialog med Inköp och Upphandling så de känner sig nöjda.  

Hur påverkar detta förtroendet för er?

– Vi har i många år arbetat för att på bästa sätt tillgodose våra beställares behov och ge dem bästa resultat. Jag känner mig trygg med att våra beställare fortsatt har högt förtroende för oss då de vet hur hårt vi arbetar för dem. Däremot kan den negativa publiciteten som detta inneburit ha varit skadlig för oss i förhållande till dem vi inte arbetat med innan. Där behöver vi jobba tålmodigt för att visa att vi är kompetenta i alla delar av verksamheten.  

Vad gör ni för att återupprätta förtroendet?

– Framförallt hålla en god och nära kontakt med våra kunder/beställare och fortsätta visa dem att vi kan leverera bra tjänster. Vi önskar också vara så transparenta vi bara kan vid frågor från våra beställare om vari de påstådda bristerna ligger och besvara alla frågor som kan finnas kring detta, säger Kaisa Adlercreutz.

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026