Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Behåller leverantör trots brister

Göteborgs stad frös tillfälligt ramavtalet med en leverantör av juridiska tjänster. En utredning konstaterade brister – dock inte tillräckliga allvarliga för hävning. Kaisa Adlercreutz, delägare i Front Advokater, tar allvarligt på kritiken men tillbakavisar samtidigt att det skulle råda oreda i rutinerna. ”Vi har gått igenom andra advokatbyråers fakturor och konstaterat att de ser mer eller mindre likadana ut som våra, säger hon.

| 2020-06-03
Foto: Mostphotos

I februari införde Göteborgs stad ett tillfälligt beställningsstopp för kommunens största leverantör av juridiska tjänster Front Advokater och inledde en utredning. 

Detta sedan Göteborgs-Posten publicerat en granskning där tidigare jurister på byrån berättat att advokatbyrån satt i system att överdebitera sina kommunala kunder.

Utredningen visade att Fronts fakturor brister i flera fall och det finns indikationer på att fakturor inte stämmer överens med tidsredovisningen, enligt Göteborgs stad.

Det finns också indikationer på omfördelning av tid mellan jurister och att jurister som arbetar med uppdrag inte uppfyller ramavtalets minimikrav på erfarenhet.

— Det är tydligt att det är råder viss oreda i Fronts rutiner. Men på flera påståenden finns det enbart indikationer, vi kan inte styrka bristerna. Det leder till att vi inte har en grund för att säga upp ramavtalen i förväg, förklarar Christina Sjöö, projektledare för utredningen på förvaltningen Inköp och upphandling.

Den 25 maj hävdes därför beställningsstoppet.

– Enligt ramavtalets villkor så ska leverantören ska ges möjlighet till rättelse och en förtida uppsägning kan då endast komma ifråga om Front inte vidtar rättelser. De åtgärder Front har föreslagit ser Inköp och upphandling som en rättelse, säger Christina Sjöö. 

Kaisa Adlercreutz, delägare i Front Advokater, försäkrar att bolaget tar kritiken på allvar. 

– Vi måste såklart alltid vara ödmjuka och lyhörda. Vi kan alltid bli bättre och om Inköp och upphandling ger oss vissa direktiv så får vi anpassa oss efter dem, säger hon. 

Samtidigt tillbakavisar hon att det skulle råda oreda i Fronts rutiner. 

– Jag upplever att de rutiner som vi haft har fungerat bra i relationen med våra beställare, det vill säga dem vi faktiskt arbetar för och med. Denna omständighet har inte lyfts fram tillräckligt. Vi har gått igenom andra advokatbyråers fakturor, som jobbar med Göteborgs Stad, i jämförande syfte och konstaterat att de ser mer eller mindre likadana ut som våra, säger hon. 

Vilka åtgärder har ni vidtagit?

– Vi har gått ut med tydlig information till våra faktureringsansvariga jurister. Vi har även tillsatt en särskild arbetsgrupp som tagit fram förslag på förbättringsåtgärder. Det rör sig bland annat om fler utbildningar kring våra ramavtal, utvecklade rutiner, mer omfattande avvikelserapportering och uppföljning. Dessa åtgärder har stämts av mot Inköp och Upphandlings förslag. Vi kommer också ha en fortsatt dialog med Inköp och Upphandling så de känner sig nöjda.  

Hur påverkar detta förtroendet för er?

– Vi har i många år arbetat för att på bästa sätt tillgodose våra beställares behov och ge dem bästa resultat. Jag känner mig trygg med att våra beställare fortsatt har högt förtroende för oss då de vet hur hårt vi arbetar för dem. Däremot kan den negativa publiciteten som detta inneburit ha varit skadlig för oss i förhållande till dem vi inte arbetat med innan. Där behöver vi jobba tålmodigt för att visa att vi är kompetenta i alla delar av verksamheten.  

Vad gör ni för att återupprätta förtroendet?

– Framförallt hålla en god och nära kontakt med våra kunder/beställare och fortsätta visa dem att vi kan leverera bra tjänster. Vi önskar också vara så transparenta vi bara kan vid frågor från våra beställare om vari de påstådda bristerna ligger och besvara alla frågor som kan finnas kring detta, säger Kaisa Adlercreutz.

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

Debatt

Nu när EU:s upphandlingsdirektiv revideras har vi en unik möjlighet att göra offentlig upphandling enklare och mer ändamålsenlig. Regeringen vill se mindre fokus på regler till förmån för ökad konkurrens och minskat krångel, skriver civilminister Erik Slottner.

Malin Sievers

Malin efter Olof

Karriär

Malin Sievers tar plats i Addas koncernledning som ny chef för dess inköpscentral från 1 juni.

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Foto: Mostphotos

Utlovar enklare annonsering

Verktyget Tendsign kritiseras för att vara svårt och tidsödande att använda för efterannonsering. Nu utlovar leverantören Mercell förbättringar.

Nya perspektiv från syd

Karriär

Inköp och IT som tidigare – men också en helt ny form av offentligt styrd organisation. Anna Lipkins nya chefstjänst på Skånes kommuner har både inslag av ”gammalt och nytt”.

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Senaste nyheterna

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
Upphandlare pressas av AI-anbud
Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Fel förkasta lågt anbud
Granskar mutor i upphandling
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Stämmer leverantör på miljoner
  • Utlovar enklare annonsering
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Nya perspektiv från syd
  • Människan bakom arbetet i avtalet
  • Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”

Läsarnas åsikter

Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…
Peter Karlsson : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Vad är det här för rapport? "Offentlig upphandling har länge varit ett område präglat av bristande transparens" följt av "Tendiums…
Tony King : Frågorna som stoppar städfusk
Branschorganisationer brukar normalt sparka bakut när det offentliga inköpare vill styra upp saker och ting så man får se detta…
SvenAntenn : Därför uteblir efterannonserna
Så är det förvisso, men om nu efterannonseringen fyller en så vital funktion för att garantera konkurrens och den fria…
Senior upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Att vi har ett regelverk som försvårar för oss upphandlare är naturligtvis irriterande och ett potentiellt arbetsmiljöproblem men ändock något…
Jan Löfgren : Frågorna som stoppar städfusk
Kravet på att personalkostnaderna ska vara minst 70% av omsättningen är inte förenligt med LOU:s proportionalitetsprincip, då kravet varken är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »