Landets största bussentreprenör kommer inte att lägga något anbud i Dalatrafiks bussupphandling med trafikstart den 1 juli 2014. Enligt Jan Bosaeus, vd för Nobina Sverige, har beslutet inte varit lätt att fatta med tanke på företagets personal.
– Men när Dalatrafik inte förmår att ge rimliga förutsättningar inskränks också Nobinas förutsättningar att vara en bra arbetsgivare, säger han.
Jan Bosaeus ogillar att Dalatrafik, ägt av Region Dalarna, inte upphandlar enligt den branschrekommendation som utarbetats av kollektivtrafikföretagens egen branschorganisation Svensk Kollektivtrafik och Bussbranschens riksförbund.
Rekommendationerna syftar till att balansera ekonomiska risker och ge båda parter långsiktiga förutsättningar att driva busstrafik av hög kvalitet till rimliga priser. Dalatrafiks anbudsunderlag frångår överenskommelsen på ett antal områden.
– Konsekvensen blir att dalaborna får betala ett alldeles för högt pris för i värsta fall försämrad kollektivtrafik.
Dalakraven att bussar av årsmodell 2012 inte kommer att kunna köras. Att skrota en modern bussflotta innebär enligt Nobina stor miljöbelastning samtidigt som trafiken blir orimligt dyr. Avtalen ger dessutom operatören försämrade förutsättningar vad gäller faktureringsrutiner och ersättningsnivåer.
– Nobinas uppdrag är att skapa ökad rörlighet i samhället med enkla, hållbara lösningar. Det förhållningssättet saknas i anbudsunderlaget.
Även Bussbranschens Riksförbund kritiserar Dalatrafik.
– Särkraven leder till onödiga affärsrisker för bussföretagen och det gör i sin tur trafiken dyrare än nödvändigt, säger Göran Forssén, vd för Bussbranschens Riksförbund.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer