Upphandlingsmyndigheten fick redan i början av förra året i uppdrag att främja innovation i upphandlingar genom tidig dialog, ett projekt som ska löpa under åren 2015-2019. Programmet ska främja innovation genom att köpare har dialog med säljare så att de gemensamt kan identifiera de faktiska behoven och därmed utveckla nya lösningar.
Men det är inte alla leverantörer som anser att upphandlingar främjar innovation och ny teknik. Nu kommer kritik mot att upphandling av flytbryggor och småbåtshamnar cementerar gammal teknik. Kritiken kommer från Christer Ulfvengren, vd på AlfaBryggan AB, som tillverkar bryggor men också arbetar med projektering och byggande av småbåtshamnar.
Han anser att skallkrav om att det ska vara ”trä och betongbryggor” innebär att man utesluter modernare och miljövänligare alternativ.
Christer Ulfvengren menar att kommuner, när de ska köpa bryggor och utforma en upphandling, ofta använder sig av mycket gamla upphandlingar och “någon förståsigpåare som rådgivare” istället för att anlita en bryggkonsult som projekterar hamnen med dagens teknik.
– Ett effektivt verktyg som sällan används är RFI- ”Request for information”. Det är en förfrågan till marknaden om aktuell standard och eventuella nyheter som gäller i dag. Ett mycket enkelt och användbart förfarande som borde vara obligatoriskt inför större inköp, anser Christer Ulfvengren.
Han menar att det också är ett problem att upphandlande myndigheter försöker spara pengar och slippa ansvar för hanteringen av de gamla bryggorna genom att skriva in i förfrågningsunderlaget att leverantören ska “ta hand” om den gamla bryggan. Det, menar Christer Ulfvengren, göra att anbudet ofta går till en leverantör som tillhandahåller samma teknik och tillverkningssätt som i den gamla bryggan.
Vidare lyfter han fram att de nya upphandlingslagarna innebar möjligheten att beakta livscykelkostnader och använda innovationsupphandling. Han menar att beräknad miljöpåverkan borde användas oftare vid upphandling av småbåtshamnar.
– Tekniken att bygga flytbryggor har utvecklats och nu finns det pontoner av återvinningsbart material med luft som flyt- medium. Dessa bryggtyper är ofta stabilare, har längre livslängd, är billigare att destruera, och absorberar inget vatten vilket gör att de inte lutar eller sjunker, säger Christer Ulfvengren.
Slutligen pekar han på Finland som föregångsland. De, menar han, har man haft samma problem som i Sverige men har kommit mycket längre med miljövänligare och återvinningsbar teknik.
Exempelvis ställs ofta skallkrav i upphandlingen där man önskar återvinningsbara pontoner av stål eller polyeten i bryggorna.
– Häromdagen gick vd:n för Finlands största bryggtillverkar ut med att man slutar tillverka betongbryggor i Finland eftersom det inte längre finns en marknad där. Det talar sitt tydliga språk att man slutgiltigt växlat över till nyare modernare och miljövänligare brygg-teknik, vilket är något för Sverige att ta efter.
Vad gör du? Om du är upphandlare så har du fått råd här ovan, är du politiker, tjänsteman eller med i båtklubb så lyft frågan på nästa möte. Är du en aktiv medborgare så börja fråga hur din kommun eller företag har gjort eller ska göra nästa gång det ska byggas badplatser, båtbryggor eller hamnar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer