I en skrivelse till 700 politiker och beslutsfattare inom kollektivtrafiken varnar Unite för följderna om Go Ahead tilldelas kontrakt.
-Unite uppmanar regionpolitikerna att vidta kraftfulla åtgärder för att mota bort en oseriös aktör som nu vill in på den svenska kollektivtrafikmarknaden. Genom att använda de verktyg som finns i lagstiftningen har de möjlighet att freda branschen från företag som prioriterar vinst på bekostnad av arbetsvillkor och kvalitet, säger Lars Jonsson, talesperson för Unite i Sverige.
Enligt Go Ahead saknas grund för påståendet att företaget skulle försöka pressa tillbaka löner och arbetsvillkor om man får chansen som operatör i Sverige.
Go Ahead Nordics presskontakt Ulrika Mebius skriver i ett mejl att företaget inte har någon kommentar till Unites sätt att agera.
”Vad vi däremot vill lyfta är att vi på Go-Ahead Nordic följer, som alla andra i branschen, de lagar och regler som finns både på den svenska och norska arbetsmarknaden. Det ligger inte i Go-Ahead Nordics intresse att driva verksamheten på något annat vis. Givetvis följer vi också de lagar och regler som finns vid en offentlig upphandling, något annat vore ju oseriöst.”, framhåller Ulrika Mebius.
Konflikten har sin grund i busstrafiken i Manchester och handlar enligt Unite – ett av de större fackförbunden i Storbritannien med över en miljon medlemmar – om en antifacklig strategi med försämrade sjuklöner och strejkbryteri.
”Vi kontaktar normalt sett inte upphandlande aktörer i andra länder. Go Ahead är dock exceptionellt aggressiva, och sätter det normala sättet att hantera intressekonflikter mellan fack och arbetsgivare ur spel.”, skriver Unites generalsekreterare Len McCluskey i brevet till svenska politiker.
De fackliga krav som ställs är att utforma förfrågningsunderlag på ett sätt som hindrar oseriösa aktörer med tydliga rutiner för att hantera onormalt låga anbud och krav som rör de anställdas löner och villkor.
Go Ahead – som är en stor järnvägsoperatör i Storbritannien – har en ambitiös strategi för att expandera internationellt och har etablerat sig i Tyskland och i Norge.
I det senare fallet handlar det om Trafikpakke Sör med bland regiontåg Oslo-Stavanger med ett avtal fram till slutet av 2027, värderat till sex miljarder svenska kronor.
I Sverige var Unite nära att landa ett tolvårskontrakt, värt fyra miljarder kronor, med sex länstrafikbolag för Krösatågen och Kustpilen.
Enligt jarnvagar.nu hade Go Ahead lägsta anbudsumma men passerades knappt av SJ efter prispåslag för kvalitetsdelarna.
Texten är uppdaterad sedan LO hänvisat till att kampanjen genomförs av Unite och utan inblandning från LO.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer