Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Därför behövs en ny standard

DebattOffentliga upphandlingar av kommunikationstjänster är en självklar del av både myndigheters arbete och kommunikationsbranschens vardag. För att säkerställa hög kvalitet, rättvisa villkor och ansvarsfull användning av skattemedel krävs en ny standard – med fasta priser, effektiviserade urvalsförfaranden och utan gratisarbete, menar Sveriges Kommunikationsbyråer.

| 2025-03-14
Jacob Nelson och Linda Nilsson vid Sveriges Kommunikationsbyråer efterlyser en ny standard för kommunikationsupphandlingar. Foto: Anna Grell

Kommunikationsbranschen befinner sig i ständig rörelse. Byråtyperna är många och nya specialiseringar och roller växer fram i takt med att medielandskapet förändras. Därför är det lätt att förstå varför många upphandlare kämpar med att avgöra vilken typ av kommunikationsbyrå som behövs.

Även om kunskapen om hur man köper kommunikation har ökat på vissa håll, ser vi tyvärr fortfarande alltför många exempel på upphandlingar som inte fungerar. Det riskerar inte bara att påverka träffsäkerheten i kommunikationen negativt, utan också branschen i stort. Inte minst för att många av våra medlemmar tvingas lägga ett stort antal timmar på gratisarbete.

Vår bransch värnar om att offentliga upphandlingar ska fungera på bästa möjliga sätt, inte minst eftersom det handlar om skattemedel. För att säkerställa rättvisa villkor, hög kvalitet och en effektiv användning av offentliga resurser behöver vi förbättra standarden för upphandlingar.

Här är tre konkreta förslag på förbättringar:

  1. Använd fasta priser: Att få det bästa priset i en upphandling är centralt för köparen som ska säkerställa att de offentliga medlen används på ett ansvarsfullt sätt. Men lägsta timpris innebär inte nödvändigtvis bästa pris i slutänden. Tvärtom riskerar det att leda till osund konkurrens. I stället bör upphandlaren sätta fasta timpriser – eller vikta timpriset som ett av flera kriterier, där kvalitetskriterierna viktas högt i förhållande till timpriset. På så vis kan fokus flyttas från lägsta kostnad till bästa resultat för bäst kostnad.
  2. Undvik fiktiva uppdrag: Ett vanligt inslag i offentliga upphandlingar är fiktiva uppdrag där byråer förväntas leverera strategier och kreativa idéer utan ersättning. Det här är ett stort problem inom kommunikationssektorn. Det påverkar såväl lönenivåer, jämlika konkurrensförhållanden, anställningstrygghet som branschens välmående. Därför bör fiktiva case användas genomtänkt och varsamt. Att istället utvärdera en byrås kompetens utifrån ett befintligt, äkta uppdrag med en verklig kund är ett mer pålitligt sätt att utvärdera ett eventuellt byråsamarbete.
  3. Använd flerstegsförfaranden: För att underlätta och effektivisera processen att hitta och välja rätt leverantör, samt göra det mer attraktivt för byråerna att lämna anbud, föreslår vi att urvalsförfarandet sker i flera steg i stället för ett. Det första steget bör då vara så mallat och enkelt som möjligt. Därefter går några få byråer som bäst uppfyller kvalifikationskraven vidare till nästa steg. Detta sparar tid och administration för både upphandlandaren och byråerna.

Genom att införa en ny standard för kommunikationsupphandlingar kan vi etablera en praxis
som främjar hög kvalitet, rättvisa villkor och ansvarsfull användning av våra gemensamma
resurser. En ny standard skulle inte bara skulle stärka kommunikationsbranschen, utan också
gynna de som upphandlar kommunikation. Och därmed samhället i stort.

Linda Nilsson
VD, Sveriges Kommunikationsbyråer

Jacob Nelson
Ordförande, Sveriges Kommunikationsbyråer

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026