Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Därför behövs en ny standard

DebattOffentliga upphandlingar av kommunikationstjänster är en självklar del av både myndigheters arbete och kommunikationsbranschens vardag. För att säkerställa hög kvalitet, rättvisa villkor och ansvarsfull användning av skattemedel krävs en ny standard – med fasta priser, effektiviserade urvalsförfaranden och utan gratisarbete, menar Sveriges Kommunikationsbyråer.

| 2025-03-14
Jacob Nelson och Linda Nilsson vid Sveriges Kommunikationsbyråer efterlyser en ny standard för kommunikationsupphandlingar. Foto: Anna Grell

Kommunikationsbranschen befinner sig i ständig rörelse. Byråtyperna är många och nya specialiseringar och roller växer fram i takt med att medielandskapet förändras. Därför är det lätt att förstå varför många upphandlare kämpar med att avgöra vilken typ av kommunikationsbyrå som behövs.

Även om kunskapen om hur man köper kommunikation har ökat på vissa håll, ser vi tyvärr fortfarande alltför många exempel på upphandlingar som inte fungerar. Det riskerar inte bara att påverka träffsäkerheten i kommunikationen negativt, utan också branschen i stort. Inte minst för att många av våra medlemmar tvingas lägga ett stort antal timmar på gratisarbete.

Vår bransch värnar om att offentliga upphandlingar ska fungera på bästa möjliga sätt, inte minst eftersom det handlar om skattemedel. För att säkerställa rättvisa villkor, hög kvalitet och en effektiv användning av offentliga resurser behöver vi förbättra standarden för upphandlingar.

Här är tre konkreta förslag på förbättringar:

  1. Använd fasta priser: Att få det bästa priset i en upphandling är centralt för köparen som ska säkerställa att de offentliga medlen används på ett ansvarsfullt sätt. Men lägsta timpris innebär inte nödvändigtvis bästa pris i slutänden. Tvärtom riskerar det att leda till osund konkurrens. I stället bör upphandlaren sätta fasta timpriser – eller vikta timpriset som ett av flera kriterier, där kvalitetskriterierna viktas högt i förhållande till timpriset. På så vis kan fokus flyttas från lägsta kostnad till bästa resultat för bäst kostnad.
  2. Undvik fiktiva uppdrag: Ett vanligt inslag i offentliga upphandlingar är fiktiva uppdrag där byråer förväntas leverera strategier och kreativa idéer utan ersättning. Det här är ett stort problem inom kommunikationssektorn. Det påverkar såväl lönenivåer, jämlika konkurrensförhållanden, anställningstrygghet som branschens välmående. Därför bör fiktiva case användas genomtänkt och varsamt. Att istället utvärdera en byrås kompetens utifrån ett befintligt, äkta uppdrag med en verklig kund är ett mer pålitligt sätt att utvärdera ett eventuellt byråsamarbete.
  3. Använd flerstegsförfaranden: För att underlätta och effektivisera processen att hitta och välja rätt leverantör, samt göra det mer attraktivt för byråerna att lämna anbud, föreslår vi att urvalsförfarandet sker i flera steg i stället för ett. Det första steget bör då vara så mallat och enkelt som möjligt. Därefter går några få byråer som bäst uppfyller kvalifikationskraven vidare till nästa steg. Detta sparar tid och administration för både upphandlandaren och byråerna.

Genom att införa en ny standard för kommunikationsupphandlingar kan vi etablera en praxis
som främjar hög kvalitet, rättvisa villkor och ansvarsfull användning av våra gemensamma
resurser. En ny standard skulle inte bara skulle stärka kommunikationsbranschen, utan också
gynna de som upphandlar kommunikation. Och därmed samhället i stort.

Linda Nilsson
VD, Sveriges Kommunikationsbyråer

Jacob Nelson
Ordförande, Sveriges Kommunikationsbyråer

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026