
Den som tilldelar ett kontrakt eller ett ingånget ramavtal över direktupphandlingsgränsen är skyldig att efterannonsera inom 30 eller 48 dagar.
Men enligt Konkurrensverket är det ett lagkrav som många upphandlade myndigheter inte lever upp till.
För att ta reda på varför de bryter mot lagen kontaktade Konkurrensverket 50 slumpmässigt utvalda upphandlande myndigheter. De hade alla genomfört minst en upphandling under 2021 och 2022 utan att efterannonsera.
I en ny analys växer en bild med stora och oroande brister fram.
Rutinerna för efterannonsering fungerar inte. Antingen har rutiner överhuvudtaget inte funnits eller så har de inte följts. Alternativt har ansvarsfördelningen inom myndigheten, eller mellan myndigheten och eventuella upphandlingskonsulter, varit bristfällig.
Det finns även brister i kännedomen om regelverket för efterannonsering, enligt ananlysen.
En annan orsak som lyfts fram är att vissa e-verktyg inte upplevs ge tillräckligt stöd kring efterannonsering.
36 av de 50 slumpmässigt utvalda myndigheterna som kontrollerades fick kritik av Konkurrensverket.
Jag försöker verkligen efterannonsera men efter att E-forms kom så var jag böjd att ge upp.
Förra året efterannonserade jag en produktupphandling med 23 olika delområden samt en generell del (24 delar totalt) där jag använt upphandlingsverktyget Tendsign för utvärdering. Jag vill utnyttja systemen så mycket som möjligt för att undvika manuell handpåläggning så långt det går. Men vad jag ångrade mig då
Efterannonseringen tog mig 2 dagar, totalt 6 timmar.
Jag hade ca 500 aktiviteter att utföra innan jag blev klar.
För varje delområde behöver jag lägga in samma uppgifter alltså 24 ggr. Typ av anbud, underleverantör, – Utvärderingsmetod – sammanfattar konsekvent alla börkrav till ETT börkrav. Jag skulle kunna ha 10-12 olika börkrav per delområde, det vägrade jag göra. – Kontrakts-ID – hoppade över rangordning fast jag hade det. Jag försöker då gena så mycket som möjligt för att vinna tid och funderar skarpt på att hädanefter alltid ha mina kravspecifikationer i en excel med den påföljd att man inte utnyttjar de funktioner som finns i systemen. Då är effekten av att ha ett systemstöd 0.
Jag ser en stor risk i att efterannonseringen är så komplex och tidsödande att fler och fler kommer att strunta i det för att man inte har tid. Vad är då statistiken värd?
De flesta offentliga myndigheter brottas idag med stora underskott och försöker effektivisera sin administration då måste såna saker som efterannonsering vara enkelt och intuitivt. Systemstöden måste förbättras samtidigt som EU kanske inte behöver kräva in så mycket statistik ex telefonnr till leverantör (vem kommer att ringa dem?)
Vi har idag e-Avrop där det är lättare att efterannonsera så det kan vara möjligt att systemstödet förbättrats i Tendsign
Vi annonserar i Tendsign och det är helt hopplöst att efterannonsera, särskilt med många anbudsområden. Det tar ca en halv arbetsdag (minst) Det efterfrågas Idnummer och kontraktid och andra nummer som inte ens supporten kan svara på vilket nummer dom menar att man ska ange där. På varje anbudsområde och för varje leverantör ska man besvara samma fråga om och om igen. Varje gång jag efterannonserat så har det dykt upp nya frågor, ny information som efterfrågas.
Håller helt med er Maria och Eva!
Jag är övertygad om att det är alla stackare som har Tendsign som upphandlingsverktyg som helt enkelt har gett upp att efterannonsera, och drar ner statistiken för alla.
Anledningen till det är att man behöver fylla i en massa onödig orelevant information manuellt, som lätt hade kunna tagits från upphandlingen i ett mer användarvänligt upphandlingsverktyg.
Tack och lov finns det andra aktörer på marknaden, som faktiskt har tänkt på oss upphandlare!
Håller med ovanstående, historiskt sett har jag nog misskött det hela men bättrat mig. Nu tar jag efterannonsering på allvar men finner i likhet med andra Tendsigns modul för det hela på tok för svårarbetad. Mycket redan redovisad fakta ska redovisas ytterligare ett par gånger i varje annons och det verkar som att man hittat på en egen terminologi Som anförs ovan blir det mycket genvägar som systemet tack och lov verkar godta men då ställer man sig frågan vilken nytta man har av informationen och av upphandlarens arbete.