Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Domstolarna måste ta sitt utredningsansvar på allvar

Juridisk krönikaHögsta förvaltningsdomstolen slog i höstas fast att förvaltningsdomstolarna har ett ansvar att begära in uppgifter från upphandlande myndigheter (till exempel sekretessbelagda delar av anbud) om detta krävs. Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, understryker vikten av att domstolarna tar utredningsansvaret på allvar.

| 2016-05-09

En praktiskt viktig fråga i upphandlingssammanhang är svårigheterna att få tillgång till konkurrenters fullständiga anbud. Vår erfarenhet är att många leverantörer finner det frustrerande att det i vissa fall är omöjligt att få ut uppgifter som möjliggör en fullständig granskning av om en upphandling har genomförts på ett korrekt sätt.

Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) meddelade i oktober förra året sitt avgörande HFD 2015 ref. 55 (Avonova-domen). HFD anförde, med utgångspunkt i EU-domstolens dom i Varec-målet, att om en leverantör som ansökt om överprövning åberopar uppgifter till stöd för sin talan som leverantören inte lyckats få ut från den upphandlande myndigheten, måste domstolen pröva om uppgifterna krävs för att upphandlingsförfarandet ska kunna granskas effektivt.

Om uppgifterna krävs för en effektiv granskning, är domstolen skyldig att inom ramen för sitt utredningsansvar fordra in uppgifterna från myndigheten.

Resultatet av Avonova-domen kan sägas vara ett nytt instrument för att tillse att handlingar av betydelse faktiskt beaktas vid prövningen av om upphandlingsförfarandet varit korrekt.

Detta instrument har en mer vidsträckt tillämpning än en begäran om allmänna handlingar, eftersom utredningsansvaret även avser uppgifter som omfattas av sekretess och uppgifter hos organ som inte omfattas av offentlighetsprincipen.

HFD fastställde dessutom att domstolarnas utredningsansvar har företräde framför prövning av editionsyrkanden, vilka erfarenhetsmässigt är mycket svåra att få gehör för.

Hur har då Avonova-domen kommit att tillämpas? Det kunde tidigt förutses att flera potentiella tillämpningsproblem skulle kunna uppkomma.

Det är exempelvis oklart hur konkret en leverantörs yrkande och grunder måste vara formulerade för att utredningsansvaret ska inträda. Vidare kan efterföljande frågor om sekretess och partsinsyn, som uppkommer om domstolen beslutar att begära in de aktuella uppgifterna, vara svåra att hantera.

Tillämpningsproblem av denna typ kan givetvis leda till att domstolarna drar sig för att överhuvudtaget pröva frågan om uppgifter ska begäras ut från den upphandlande myndigheten.

Dock får dessa frågor inte hindra domstolen att korrekt och fullständigt pröva en ansökan om överprövning.

Det är därför mycket viktigt att följa upp förvaltningsdomstolarnas tillämpning av Avonova-domen, och tillse att domstolarna iakttar den skyldighet som HFD tydligt beskrev i sitt avgörande.

Ett färskt exempel på att sådan uppföljning sker, är en dom från Kammarrätten i Jönköping (dom den 19 april 2016, Kammarrättens i Jönköping dom mål nr 2523-15).

I målet hade den sökande leverantören – utan framgång – begärt ut vissa uppgifter ur konkurrenternas anbud. Leverantören åberopade emellertid dessa uppgifter till stöd för sin talan i förvaltningsrätten.

Av förvaltningsrättens dom framgick inte att förvaltningsrätten ens tagit ställning till om uppgifterna behövts för en effektiv överprövning. Kammarrätten beslutade därför att återförvisa målet till förvaltningsrätten för förnyad handläggning.

Givetvis innebär inte Avonova-domen att alla handlingar som en sökande leverantör påstår har betydelse för överprövningen måste begäras in av förvaltningsrätten. Om, och i sådant fall vilka, handlingar som ska begäras in, ligger dock inom ramen för domstolens utredningsansvar.

Förvaltningsrätten hade i det aktuella målet inte uppfyllt sitt utredningsansvar, och det finns en risk att förvaltningsdomstolarna underlåter att pröva om handlingar ska begäras in, för att slippa ta tag i eventuella följdfrågor (sekretess, partsinsyn m.m.).

Domen från Kammarrätten i Jönköping innebär ett befästande av skyldigheten att pröva om, och i sådant fall vilka, handlingar som ska begäras in, och domen är därför välkommen.

Vi anser det vara av stor vikt att domstolarna i praktiken uppfyller sitt utredningsansvar och därmed säkerställer en effektiv överprövning.

Läs mer: Juridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026