Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Domstolarna måste ta sitt utredningsansvar på allvar

Juridisk krönikaHögsta förvaltningsdomstolen slog i höstas fast att förvaltningsdomstolarna har ett ansvar att begära in uppgifter från upphandlande myndigheter (till exempel sekretessbelagda delar av anbud) om detta krävs. Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, understryker vikten av att domstolarna tar utredningsansvaret på allvar.

| 2016-05-09

En praktiskt viktig fråga i upphandlingssammanhang är svårigheterna att få tillgång till konkurrenters fullständiga anbud. Vår erfarenhet är att många leverantörer finner det frustrerande att det i vissa fall är omöjligt att få ut uppgifter som möjliggör en fullständig granskning av om en upphandling har genomförts på ett korrekt sätt.

Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) meddelade i oktober förra året sitt avgörande HFD 2015 ref. 55 (Avonova-domen). HFD anförde, med utgångspunkt i EU-domstolens dom i Varec-målet, att om en leverantör som ansökt om överprövning åberopar uppgifter till stöd för sin talan som leverantören inte lyckats få ut från den upphandlande myndigheten, måste domstolen pröva om uppgifterna krävs för att upphandlingsförfarandet ska kunna granskas effektivt.

Om uppgifterna krävs för en effektiv granskning, är domstolen skyldig att inom ramen för sitt utredningsansvar fordra in uppgifterna från myndigheten.

Resultatet av Avonova-domen kan sägas vara ett nytt instrument för att tillse att handlingar av betydelse faktiskt beaktas vid prövningen av om upphandlingsförfarandet varit korrekt.

Detta instrument har en mer vidsträckt tillämpning än en begäran om allmänna handlingar, eftersom utredningsansvaret även avser uppgifter som omfattas av sekretess och uppgifter hos organ som inte omfattas av offentlighetsprincipen.

HFD fastställde dessutom att domstolarnas utredningsansvar har företräde framför prövning av editionsyrkanden, vilka erfarenhetsmässigt är mycket svåra att få gehör för.

Hur har då Avonova-domen kommit att tillämpas? Det kunde tidigt förutses att flera potentiella tillämpningsproblem skulle kunna uppkomma.

Det är exempelvis oklart hur konkret en leverantörs yrkande och grunder måste vara formulerade för att utredningsansvaret ska inträda. Vidare kan efterföljande frågor om sekretess och partsinsyn, som uppkommer om domstolen beslutar att begära in de aktuella uppgifterna, vara svåra att hantera.

Tillämpningsproblem av denna typ kan givetvis leda till att domstolarna drar sig för att överhuvudtaget pröva frågan om uppgifter ska begäras ut från den upphandlande myndigheten.

Dock får dessa frågor inte hindra domstolen att korrekt och fullständigt pröva en ansökan om överprövning.

Det är därför mycket viktigt att följa upp förvaltningsdomstolarnas tillämpning av Avonova-domen, och tillse att domstolarna iakttar den skyldighet som HFD tydligt beskrev i sitt avgörande.

Ett färskt exempel på att sådan uppföljning sker, är en dom från Kammarrätten i Jönköping (dom den 19 april 2016, Kammarrättens i Jönköping dom mål nr 2523-15).

I målet hade den sökande leverantören – utan framgång – begärt ut vissa uppgifter ur konkurrenternas anbud. Leverantören åberopade emellertid dessa uppgifter till stöd för sin talan i förvaltningsrätten.

Av förvaltningsrättens dom framgick inte att förvaltningsrätten ens tagit ställning till om uppgifterna behövts för en effektiv överprövning. Kammarrätten beslutade därför att återförvisa målet till förvaltningsrätten för förnyad handläggning.

Givetvis innebär inte Avonova-domen att alla handlingar som en sökande leverantör påstår har betydelse för överprövningen måste begäras in av förvaltningsrätten. Om, och i sådant fall vilka, handlingar som ska begäras in, ligger dock inom ramen för domstolens utredningsansvar.

Förvaltningsrätten hade i det aktuella målet inte uppfyllt sitt utredningsansvar, och det finns en risk att förvaltningsdomstolarna underlåter att pröva om handlingar ska begäras in, för att slippa ta tag i eventuella följdfrågor (sekretess, partsinsyn m.m.).

Domen från Kammarrätten i Jönköping innebär ett befästande av skyldigheten att pröva om, och i sådant fall vilka, handlingar som ska begäras in, och domen är därför välkommen.

Vi anser det vara av stor vikt att domstolarna i praktiken uppfyller sitt utredningsansvar och därmed säkerställer en effektiv överprövning.

Läs mer: Juridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026