Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Driv upphandling som projekt”

DebattDet ställs för få konkreta och mätbara krav i de offentliga affärerna. Och ofta ställs krav på leverantörerna som inte går att mäta, skriver Kamrul Islam och förordar att affärer görs enligt en projektmodell.

| 2018-11-23
Kamrul Islam.

En affär över en viss komplexitet och över ett visst värde kräver omsorg och noggrannhet. Utan det kan mycket gå förlorat – och lämna kvar bitterhet.

När upphandlingar kritiseras blir upphandlarna syndabockar. Bristerna bakom affären kommer sällan fram i medier och allmänna debatter. Hur många av oss vet vem som äger affärsprocesserna i landsting eller kommuner?

Hur genomförs då en affär i våra offentliga organisationer? Vem äger behovet (det behov som uppfylls genom en affär)? Vilka är mottagare av affärens leveranser? Vilka drabbas av eventuella fel? Hur fångas mottagarnas synpunkter upp innan affären kommer till stånd? Och hur fångas deras upplevelser under leveransen?

Otydlighet i dessa frågor kommer garanterat att leda till rubriker i massmedierna.

Om en affär i stället genomförs som ett projekt bejakas ovanstående aspekter. Ett projekt ska per definition ha ett effektmål, förutom projektets leveransmål. Målen ska vara väldefinierade och tydliga.

Ett exempel: En kommun behöver en leverantör av skolmat. Affärsavtalet ska löpa i fyra år. Förutsättningarna är att det fattas beslut om målet med affären, alltså vilka politiska mål som ska uppfyllas.

Exempelmål kan vara att skolelever ska få näringsrika måltider enligt vissa villkor. Villkoren kan vara en viss mängd protein, mindre socker och salt eller säsongsvariation av råvaror. Politikerna ska också ge indikation på kvalitetskriterier som ska mätas och uppfyllas under affärstiden.

Politikerna (i verkligheten kanske verksamhetsledningen) får också indikera vilka som ska delta i uppföljningen av skolmaten. Till exempel kan skolmatens kvalitet mätas genom åsikter från skolelever och dietister. Beroende på uppföljningen av kvaliteten kan incitament/avdrag tillämpas. Kvalitetsbrist under en viss nivå kan också fungera som uppsägningsvillkor.

Den berörda förvaltningen (ägaren) ska då upprätta ett projekt för denna affär. Styrgrupp och en professionell projektledare ska utses. Ett projektdirektiv ska upprättas och beslutas.

Projektet ska ha minst tre delar: förstudie, upphandling och införande/förvaltning. Varje del har en projektledare. Det bör vara en person från kommunens upphandlingsfunktion, en person som har insyn i skolverksamheten och har också kunskap om mat/matbranschen och en person från förvaltningen.

Traditionellt läggs mycket fokus, tid och resurser på delprojektet upphandling och mindre på de andra två delarna. För en lyckad affär måste detta snedvridna perspektiv ändras.

Den viktigaste fasen i denna affär är förstudien. Den ger förutsättningar till upphandlingsfasen. Upphandlingsfasen levererar ett affärsavtal som sedan ska införas och följas upp löpande. Delprojektet förstudie och upphandling kanske varar i sex till nio månader medan införande/uppföljning ska löpa i fyra år. Därför behövs en omfördelning av resurser och fokus på rätt fas.

Projektet (vid behov även delprojekten) ska ha styrgrupper med befogenheter att fatta beslut. Referensgrupper med definierade mandat ska också knytas till respektive projekt och delprojekt. Medlemmar till respektive arbetsgrupp ska utses. Medlemmarna måste få tid och utrymme i vardagen för att kunna delta i projektarbeten.

Projektet ska formellt börja med ett uppstartsmöte där alla samtidigt får veta projektets direktiv, mål, tidplan samt vad som förväntas av medlemmarna. Den som beslutar och signerar direktivet bör leda detta möte. Därefter tar styrgruppen och huvudprojektledaren över.

Eftersom ett projekt är en väldefinierad, avgränsad och tillfällig organisation måste krav ställas på projekten, beslutsfattarna och deltagarna. Utan krav, befogenheter och mandat kan inget positivt resultat förväntas av en organisation.

Det är för lite konkreta och mätbara krav som ställs på deltagarna i våra offentliga affärer. Däremot ställs oftast fler krav på leverantören som inte heller går att mäta.

Genom att tillämpa en projektmodell kan en stor del av ovanstående problem rättas till. Det som krävs är rätt ägare, strukturerad direktiv och tydliga beslut.
Kamrul Islam
seniorkonsult
B3 Sentensia

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026