Över 500 eldrivna fordon som har avropats inom Elbilsupphandlingen är i trafik. Ytterligare ett par hundra är beställda, men har ännu inte levererats.
Upphandlingens krav var bland annat en räckvidd på minst tio mil per laddning för elbilar eller två mil på ren el för laddhybrider. Det finns knappt tio modeller att välja mellan. Även om Chevrolet Volt inte längre går att köpa erbjuder nu Citroën nya Berlingo Electrique. Under sommaren har Renault kommit igång med leveranserna av Zoe.
Medlen för merkostnadsersättning tog slut i början av maj. Avtalen med erbjudna rabatter gäller dock fortfarande. Ramavtalen går ut den sista september, men kan förlängas en sista gång i ytterligare ett år.
– Intresset att förlänga avtalen är stort bland deltagande organisationer, berättar Torunn Acking, ansvarig för Elbilsupphandlingens ramavtal vid SKL Kommentus Inköpscentral.
Eva Sunnerstedt, projektledare för upphandlingen, menar att det finns många goda skäl att förlänga:
– Avtalen har bra rabatter och det är ett enkelt sätt att kunna avropa bra eldrivna fordon. Alternativet att göra en ny egen upphandling är tidskrävande.
En utvärdering av alla bilar i upphandlingen pågår. I början av nästa år kommer en slutrapport med lärdomar från förare och fordonsansvariga.
Elbilsupphandlingen görs i samarbete mellan Stockholms stad och Vattenfall.
Elbilsupphandling rullar vidare
Tio procent av landets alla eldrivna bilar har avropas på Elbilsupphandlingens avtal. Med tanke på att flera bilar rullat i närmare två år kommer slutrapporten från projektet, med erfarenheter från såväl förare som fordonsansvariga, att bjuda på intressant läsning.
| 2014-09-19
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer