Som en del av Klimatinitiativet har Sveriges Allmännytta tagit fram en vägledning i hur man upphandlar fossilfria transporter.
– Vi vill visa att det går och hur man gör. Därför har vi flera exempel från både stora och små företag som visar hur man kan gå till väga. Alla kan ge effekt, även mindre bolag kan göra stor skillnad, säger Karl Törnmarck, projektledare på Sveriges Allmännytta.
Ett exempel kommer från Laxå, där man arbetar med utbildning för leverantörer. Något som vår systersajt Inköpsrådet skrivit om.
Enligt konsulten Maria Losman, som tagit fram vägledningen, kan det vara svårt att hålla sig uppdaterad eftersom det händer mycket i branschen.
– Mitt främsta medskick är att ta reda på vad som är möjligt, våga ställa krav och inte göra det för komplicerat. Det är viktigare att jobba med uppföljning snarare än att stirra för länge på exakta kravformuleringar. Jag hoppas att vägledningen innebär att medlemmarna känner sig lite tryggare och därför också kommer att våga lite mer, säger Maria Losman.
Johan Almesjö, vd på allmännyttans inköpsfunktion HBV, menar att fossifria transporter är ett absolut krav som kommer att finnas med i alla HBV-avtal och det kommer även att vara norm hos alla upphandlande myndigheter.
– Vi pratar om att anpassa sig eller att inte finnas kvar på marknaden. Det kanske kan uppfattas drastiskt, men det är sådan transportfrågan är, säger Johan Almesjö.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer