It i vården är en marknad i kraftig tillväxt i Europa. 2010 beräknas marknaden stå för upp till fem procent av EUs totala sjukvårdsbudget, 2000 var den siffran en procent.
Fem procent är inte så mycket om man exempelvis jämför med banker men den totala sjukvårdsbudgeten är i gengäld stor och värdet på marknaden ligger 2010 på 50 miljarder euro, omkring 463 miljarder kronor, enligt EUs beräkningar.
– EU ser generellt it som en otroligt viktig del och 30 procent av forskningsbudgeten de närmaste tre åren satsas där. It i vården är en viktig del i det, säger Helene Richardsson, it-strateg på Sveriges Kommuner och Landsting.
Leverantörernas intresse för marknaden är tydligt. På it-mässan Cebit fanns en hel avdelning för it i vården i år och den svenska it i vården-mässan Vitalis drog 85 utställare i år jämfört med 66 förra året.
Den svenska marknadens andel av den totala sjukvårdsbudgeten ligger runt 2,8 procent av landstingens omsättning vilket är över EU-snittet, de flesta andra ligger fortfarande under 2 procent.
Ragnar Lindblad, tidigare it-chef på Danderyds sjukhus och i dag konsult på B3it, har sett hur leverantörernas intresse för marknaden har varierat genom åren.
– Kring 2000 var deras intresse för it i vården extremt stort, jag fick flera samtal om dagen när jag var it-chef. Men intresset kallnade sedan tills de stora regionerna började dra igång stora upphandlingar och de nationella projekten drogs igång.
Även om intresset ökar har leverantörerna också bränt sig på vägen, konstaterar Ragnar Lindblad.
– Region Skåne drog igång en upphandling som kostade leverantörerna stora summor och sedan blev inget av. När Stockholm upphandlade till sin gemensamma vårddokumentation så var tanken att de som levererade centrala tjänster också skulle få leverera tjänster till sjukhusen – men så blev det aldrig och det ledde till att till exempel WM-data fick dra ner verksamhet som man byggt upp för det ändamålet, säger han.
Det visar att marknaden i Sverige inte nödvändigtvis kommer att växa så fort som många hoppas, framhåller Ragnar Lindblad.
– Potentialen finns men jag är inte säker på att de nationella satsningarna automatiskt kommer att generera affärer lokalt med en gång.
Han pekar på att de stora företagen på leverantörssidan blir allt större och samarbeta allt mer.
– De har blivit mer aggressiva i sin marknadsföring och går in för att sälja totallösningar. Man vill gärna att det ska fungera som i den danska stora satsningen på Sundhedsportalen där man lät en stor leverantör ta hand om hela konceptet och bygga upp det.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer