Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Färre överprövningar med upphandlingspsykologi”

DebattGenom upphandlingspsykologi kan du bli bättre på att göra lyckade upphandlingar och undvika överprövningar. Företagen uppskattar uppriktig feedback på sina anbud, skriver Milena Parashkevova.

| 2015-05-12

Glöm juridiken! Den kan vi tillräckligt av. Det som skulle kunna hjälpa oss att bli bättre på upphandling är upphandlingspsykologi.
Genom upphandlingspsykologi kan man bli bättre på att göra lyckade upphandlingar och undvika överprövningar. Genom upphandlingspsykologi kan man på lång sikt få slut på tidningsrubriker om upphandlarnas dåliga kompetens och ta bort den negativa klangen på ordet upphandling.

Vad är då upphandlingspsykologi? I stället för att betrakta upphandlingsprocessen som ett regelverk av tidpunkter, formalia och regler för kvalificering och utvärdering, tittar man på en upphandling som en relation mellan flera parter där man i förväg vet att det kommer att finnas vinnare och förlorare.

Hur tacklar man de olika parterna i en sådan tävlingsprocess så att även förlorarna känner sig respekterade? Hur säkerställer man att alla känner sig rättvis behandlade?

Jag har tio års erfarenhet som upphandlings- och anbudskonsult och har studerat upphandlingsprocessen både ut-ifrån upphandlarnas och anbudsgivarnas perspektiv. Det har gett mig insikt att psykologi spelar en avgörande roll i en upphandlingsprocess, faktiskt lika stor som de juridiska aspekterna.

Ett exempel på när psykologi är ett måste är den kritiska punkten när tilldelningsbeslut skickas. Många upphandlare gömmer sig direkt efter tilldelningsbeslutet och svarar inte i telefon eller om de svarar, så blir svaret väldigt kort och reserverat. De tar sig inte tid att förklara för anbudsgivande företag som har lagt massvis av resurser, tid och framför allt hopp(!) i en upphandling varför resultatet blev som det blev.

Företagen blir misstänksamma att någonting har gått fel när bemötandet är nästintill obefintligt, eller så blir de arga för att de inte möts av respekt, dialog och öppenhet.

Ett sätt att göra ett bättre upphandlarjobb och förebygga överprövning är exempelvis att ringa upp företagen som deltar i upphandlingen och personligen berätta om resultatet, i samband med en tilldelning. ”Men är det tillåtet”, skulle många utbrista och invända att alla ska behandlas lika och få lika information vid samma tillfälle.

Så klart ska principen om likabehandling beaktas men inte tillämpas som att alla ska få lika lite information och lika dåligt bemötande.

I dag är upphandlare rädda för att säga för mycket, men faktum är att företagen uppskattar uppriktig feedback på sina anbud i stället för att endast bli hänvisade till det skriftliga tilldelningsbeslutet och upphandlingsprotokollen.
Det tar kanske en timme att genomföra ett par samtal, men det kan ge besparingar i form av utebliven överprövning, goodwill och goda relationer.

Milena Parashkevova
upphandlings- och anbudskonsult
Upphandling Direkt

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: DebattÖverprövning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026