Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Förhandlat förfarande utan annonsering

ExpertsvarAnna Ulfsdotter Forssell från Upphandling24:s expertpanel svarar på hur man avgör vad som är ett olämpligt anbud i lagens mening.

| 2015-03-07

Fråga: Jag är fundersam över möjligheterna att övergå från ett öppet förfarande till förhandlat förfarande utan annonsering enligt 4 kap 5 § första stycket LOU. Vi tycker inte att några av de anbud vi fått in i vår upphandling är särskilt lämpliga och skulle därför vilja förhandla om dem, men hur avgör man egentligen vad som är ett lämpligt anbud i lagens mening?

Poängen med bestämmelserna i 4 kap 5 § LOU är att kunna övergå till förhandlat förfarande utan att först annonsera. Det första man ska tänka på är därför att skilja mellan ogiltiga och olämpliga anbud. Om inget lämnat anbud är giltigt, det vill säga uppfyller de uppställda kvalificerings- och skallkraven, kan nämligen undantaget inte tillämpas. Då gäller i stället 4 kap 2 § LOU. Detta har fastslagits bland annat av Kammarrätten i Stockholm 2014-12-20 i mål nummer 4076-14. Olämpliga anbud däremot uppfyller alltså de uppställda kraven i och för sig. Således kan man omförhandla innehållet i anbuden, men slippa utannonsera alla krav en gång till.

Vad innebär det då att ett anbud inte är lämpligt? Det kan vara anbud med onormalt lågt pris, eller tvärtom med ett pris som är för dyrt vid en objektiv bedömning, till exempel avviker påtagligt från det generella priset på marknaden. Anbud kan också vara olämpliga om de innefattar ett olämpligt alternativt utförande, såsom en trafikfarlig brokonstruktion. Olämpliga kan även sådana anbud vara som avviker väsentligen från den kvalitet som kan förväntas på marknaden.

Det är den upphandlande myndigheten som har bevisbördan för att undantaget blir tillämpligt

Det handlar alltså om anbud som, trots att de uppfyller kraven per se, inte kan anses som ett rimligt eller passande alternativ för den upphandlande myndigheten – resultatet hade helt enkelt inte blivit bra av praktiska, regulatoriska eller andra skäl. Olämpliga anbud är inte ändamålsenliga i förhållande till det behov som föranledde upphandlingen. Det sagda kan jämföras med kommande reglering enligt det nya upphandlingsdirektivet 2014/24/EU. I art 32.2. a) sägs att ett anbud ska anses vara olämpligt om det är irrelevant för kontraktet och därför uppenbart inte utan väsentliga ändringar kan tillgodose den upphandlande myndighetens behov och krav enligt upphandlingsdokumenten.

Nu innebär inte detta att den upphandlande myndigheten godtyckligt kan göra denna bedömning. Som alltid måste de grundläggande principerna enligt 1 kap 9 § LOU iakttas. Bestämmelsen i 4 kap 5 § första stycket LOU är vidare en undantagsregel som ska tillämpas restriktivt. Det är den upphandlande myndigheten som har bevisbördan för att undantaget blir tillämpligt, vilket följer EU-domstolens dom i mål nummer C-57/94, Kommissionen mot Italien. Anbuden ska vara objektivt olämpliga. Att anbudet avviker från vad den upphandlande myndigheten hade förväntat sig får därmed inte heller bero på att ett dåligt förarbete gjorts innan förfrågningsunderlaget upprättades.

En förutsättning för att övergång till förhandlat förfarande ska kunna ske utan föregående annonsering enligt 4 kap 5 § första stycket LOU är dessutom att de ursprungliga villkoren inte har ändrats väsentligt. Annars blir det hela att betrakta som en ny upphandling, som direktupphandlas olovligen. Glöm därför inte att se till att också detta uppfylls.

Bedömningen görs som för väsentliga förändringar av befintliga kontrakt.

Lycka till!
Anna Ulfsdotter Forssell

Läs mer: Expertsvar

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Får specialuppdrag av EU
  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror

Lediga jobb

specialfastigheter

Inköpare Entreprenad

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

specialfastigheterInköpare Entreprenad
Får specialuppdrag av EU
Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026