Upphandlingen gällde ett larmsystem för kommunens särskilda boende. Det var en fråga som berörde kommunens alla invånare i den här boendeformen, det vill säga ungefär 110 lägenheter och cirka 200 medarbetare. För oss var det väldigt viktigt att det var ett system som var enkelt att använda och därför satte vi funktion i första rummet. Systemet skulle vara enkelt att förstå och hantera. Vilken teknik som fanns i botten var faktiskt mindre viktigt för oss. Det markerade vi genom att vikta kvalitet till 50 procent och pris till 50 procent i upphandlingen.
Hur utvärderade ni anbuden?
Vi fick in tre anbud och de fick allihop komma och demonstrera sina lösningar. Sedan var det upp till oss att bestämma vilket system som var mest lättillgängligt och lättanvänt för oss. Att vi menade allvar med kraven på funktion visade sig också genom att det inte var den prismässigt billigaste lösningen som vann upphandlingen.
Var det en komplicerad upphandling?
Nej, det tycker jag inte. Jag genomförde den tillsammans med min kollega Ulrika Hjelm – Clausen som också jobbar som enhetschef och vi hade båda en fast och gemensam övertygelse om vad som var viktigt när larmsystemet skulle upphandlas. Den linjen höll vi fast vid. Sedan tog vi hjälp av en upphandlingskonsult och kommunens jurist med genomförandet av själva upphandlingen. Vi började arbetet på försommaren 2013 och hade avtalet klart i december.
Den här upphandlingen kommer ni att berätta närmare om på Upphandling24:s konferens i Malmö den 8 maj.
Ja, vi är stolta över upphandlingen och mycket nöjda med resultatet. Vi delar gärna med oss av vår erfarenhet av att upphandla med fokus på kvalitet på detta sätt.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer