Fakturering för outförda insatser, anhöriganställningar i strid med regelverket och tidsrapporteringsfusk nämns i boken som exempel på fusk.
Södertäljehärvan kring LOV i hemtjänsten med efterföljande domar 2015 beskrevs annars som ett uppvaknande för svenska kommuner. I så fall ett uppvaknande till en ganska sömnig tillvaro, konstaterar författarna till Hemtjänstmaffian, Mira Klingberg Hjort och Karl Martinsson.
-En del saker har ändå hänt sedan Södertäljehärvan. Kontrollerna har eskalerat, kommuner har infört olika digitala lösningar för att motverka fusk och IVO har agerat i ett antal fall genom att neka tillstånd för verksamheten.
-Men samtidigt har det skett en eskalering i metoderna för att komma runt systemet och det är uppenbart att fusket fortsätter i ganska stor omfattning, säger Karl Martinsson.
Författarnas underlag är beslut om uppsägning eller hävning av avtal inom hemtjänst-LOV sedan 2013 och täcker totalt 154 av 169 kommuner som använt sig av valfrihetsmodellen.
I stor utsträckning finns fuskande företag i Stockholmsområdet, men även Linköping, Uppsala, Örebro, Karlstad och Boden nämns som drabbade kommuner.
”Anskrämligt illa”, är omdömet i boken om fuskets omfattning från ordföranden i riksdagens socialutskott, kristdemokraten Acko Ankarberg Johansson, som var något av arkitekten bakom införandet av LOV.
Författarna bedömer att mörkertalet är stort och att många kommuner står handfallna utan möjlighet att agera.
-Vi uppfattar att flera kommuner under senare tid börjat fundera över möjligheten att slänga ut företag som uteslutits från LOV i andra kommuner, men att man i många fall inte har täckning för det i sina avtal. Där kan vi nog förvänta oss att kommuner skärper sina förfrågningsunderlag – dock finns en osäkerhet bland kommunerna om vad som gäller juridiskt, säger Karl Martinsson.
Han lyfter fram Sundbybergs kommun som något av ett föredöme
-Sundbyberg har avtal där fusk i andra kommuner är grund för uteslutning ur LOV i den egna kommunen. Det har dock inte prövats juridiskt än.
-Det är också en kommun som jobbar mycket aktivt med kontroller och lägger stora resurser i den delen – bland annat på direkt spaning utanför brukarens bostad för att se om hemtjänstpersonal kommer när den är inloggad för besök.
Efter bara två år med LOV tog Södertälje kommun 2014 beslutet om att avskaffa modellen.
Lösningen blev istället en mer reglerad konkurrens genom upphandling enligt LOU, en modell som bland annat Linköping och Värmdö valt under senare år.
Andra kommuner har arbetat aktivt med skärpta LOV-villkor för att skapa ett mer hanterligt system med färre leverantörer.
-Särskilt i många storstadskommuner har det varit problem med väldigt många företag och där vill man nu i flera kommuner styra upp LOV-regelverket för att få ner antalet, exempelvis i Sollentuna som just nu utreder ett striktare förfrågningsunderlag, säger Karl Martinsson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer