Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

GÄSTKRÖNIKA: Fallgropar i offentliga entreprenader

GästkrönikaDet är tyvärr inte ovanligt att offentliga entreprenader i Sverige drabbas av motgångar. Nyhetsflödet vittnar återkommande om projekt som överskrider både tidsramar och budget, samtidigt som rapporter om jäv, mutor och andra oegentligheter inte är ovanliga. Kamrul Islam, Upphandlingsledarskap Setara AB, belyser problemet i en gästkrönika baserad på egna erfarenheter och iakttagelser.

| 2025-09-26
Kamrul Islam har över 25 års erfarenhet av offentlig upphandling, tidigare upphandlingschef på Sveriges Radio och Vaxholms stad. Numera pensionerad företagare och konsult samt lärare vid Frans Schartaus Handelsinstitut.

Problemet är inte nytt – det har varit känt i decennier – men ändå är förbättringarna få och undantagen snarare än regeln.

Frågan är: Vad beror detta på? Är det bristande kompetens hos beställarorganisationen? Saknas tydlig rollfördelning mellan politiska beslut, förvaltning och genomförande? Hur står det till med yrkesskickligheten och den professionella integriteten i branschen?

Fyra organisationer i ett entreprenadprojekt

I ett typiskt entreprenadprojekt inom offentlig sektor samverkar fyra olika organisationer. Här nedan illustreras strukturen:

  Beställarorganisation (Politiker – ledningsgrupp – förvaltning – byggledare/byggansvarig)    Projekteringsorganisation (Ofta externt företag eller konsulter som upphandlas)
  Upphandlingsorganisation (Beställande organisationens egna resurser)  Utförandeorganisation (Upphandlat entreprenör som utför entreprenaden)

Lokala variationer förekommer beroende på kommunens eller organisationens storlek, men den övergripande processen är i stort sett densamma.

Från beslut till genomförande – var uppstår problemen?

Ett entreprenadprojekt startar ofta med ett politiskt beslut som sätter ramarna för budget, tidplan, syfte och mål. Ansvar överförs sedan till tjänstemannaorganisationen, som i sin tur upphandlar projekteringskonsulter. Dessa konsulter tar fram tekniska handlingar, kalkyler, geotekniska undersökningar och ritningar – material som ligger till grund för nästa steg: upphandlingen av entreprenör.

För att uppnå ett lyckat projekt krävs att varje länk i kedjan – från planering till uppföljning – fungerar. Om roller, ansvar eller kontrollmekanismer brister, uppstår lätt problem. Konsekvenserna syns i form av förseningar, ÄTA-arbeten (ändringar och tillägg), ökade kostnader och i värsta fall oegentligheter.

Centrala brister – enligt erfarenhet

Utifrån egna erfarenheter är några av de mest återkommande problemen:

  • Bristande kompetens inom beställarorganisationen.
  • Otydliga roller och ansvarsfördelningar.
  • Otillräckliga kontrollmekanismer.
  • Konsultberoende som urholkar oberoendet i projektet.

Det är inte ovanligt att samma konsultbolag anlitas i flera delar av projektet: först som stöd vid upphandling av projekteringskonsulter, därefter som projekterare, sedan som rådgivare vid upphandling av entreprenör – och slutligen som byggledare under själva entreprenaden.

En farlig sammanblandning

När samma konsultföretag är involverat i flera led av processen riskeras objektiviteten. Om konsulten varit involverad i att upphandla sig själv eller sin kollega i ett annat skede, är det orimligt att förvänta sig en oberoende granskning. Det uppstår en inbyggd intressekonflikt: Vem granskar vem? Om projekteringsarbetet innehåller brister, är det osannolikt att dessa uppmärksammas av en byggledare från samma bolag. Kontrollfunktionen urholkas, och beställaren förlorar greppet.

Vem säkerställer att konsulterna är oberoende även från entreprenören?

En ytterligare risk är att konsulter har (direkta eller indirekta) band till utförande entreprenörer. Utan tydliga regler och transparens kring dessa relationer är det svårt att säkerställa ett sunt och konkurrensneutralt projektklimat.

Vanliga fallgropar i offentliga entreprenader

Otydliga roller och ansvarsfördelningar
Brist på struktur skapar osäkerhet och ansvarslöshet.
Saknad policy för oberoende
Det bör finnas en uttalad princip: samma konsultföretag ska inte anlitas i flera led av processen. Oberoende måste säkerställas.
Otillräcklig uppföljning
Projekt bör följas upp löpande av en oberoende part som rapporterar direkt till beställarens högsta ansvariga, exempelvis varje månad eller kvartal.
Bristande beställarkompetens
Det är viktigt att behålla nyckelkompetens inom organisationen. Att helt outsourca beställarrollen urholkar beställarens möjligheter att styra, kontrollera och ta ansvar.

Avslutande reflektion:

Offentliga entreprenader är ofta komplexa, men problemen som återkommer är ofta både kända och undvikbara. Med tydligare ansvarsfördelning, krav på oberoende och stärkt beställarkompetens kan många av fallgroparna undvikas – och förtroendet för offentliga investeringar stärkas.

TEXT: Kamrul Islam, Upphandlingsledarskap Setara AB

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "GÄSTKRÖNIKA: Fallgropar i offentliga entreprenader"

  1. Thomas Falk, TF Consulting skriver:
    26 september, 2025 kl. 14:58

    Jag har arbetat med entreprenad upphandlingar inom kommunala bolag och med infrastruktur i + 10 år. Kamruls reflektioner är”spot on”. När skall myndigheter o kommunal verksamhet ta tag i detta på allvar och inte abdikera från sin roll som beställare.

  2. Kamrul Islam skriver:
    30 september, 2025 kl. 09:23

    Tack Thomas för responsen! Hoppas fler vill kommentera, både positivt och negativt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • AF:s leverantörer får grönt ljus

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026