– Nej, kopiera inte samma upphandling som gjordes förra gången, för då riskerar man att sitta med gårdagens teknik och lösningar, säger Anette Jonsäll, forskare i projektet Upphandlingsdriven innovation för regional tillväxt på Region Gävleborg.
Användaren är utgångspunkten vid inköp och leverans av tjänster – det är ett påstående som kan tyckas självklart. Men i en beställning och upphandling av tjänster ser man ofta till de lösningar som redan finns på marknaden, för att sedan ta det alternativ som är mest acceptabelt och ligger närmast den kravbild som man tror är den rätta eller så som den såg ut förra gången upphandlingen genomfördes, menar Anette Jonsäll.
I stället borde man anpassa kravspecifikationen och tjänsten efter det verkliga behovet, och inte tvärtom. Då kan man också möjliggöra för nya leverantörer, som har tjänster som överensstämmer med behov och rådande kontext.
– Även om området upphandling genomgår stora förändringar just nu, gör man fortfarande gärna som man alltid har gjort. Man kanske utgår från lägsta pris, trots att man har stora möjligheter att tänka nytt och annorlunda. Första steget i en upphandling är att tydliggöra behovet, innan man undersöker vad som är den bästa lösningen. Det är nyckeln till ett lyckat resultat, säger hon.
Anette Jonsäll är en av talarna på Dialogkonferensen. Anmäl dig här.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer