Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Golvpriser är olämpligt?”

Oavsett om golvpriser och fasta priser är tillåtna eller inte – är det affärsmässigt med bestämda priser i offentliga upphandlingar? Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, anser att golvpriser och fasta priser ofta kan vara kontraproduktivt.

| 2019-09-13
Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå.

I HFD 2018 ref. 50 slog Högsta förvaltningsdomstolen fast att det inte är tillåtet att förkasta ett anbud till följd av att det offererade priset understiger ett på förhand angivet lägsta godtagbart pris – golvpriset. Sedan dess har frågan om golvpriser debatterats intensivt, och förvaltningsdomstolarna har även vid flera tillfällen haft anledning att ta ställning till räckvidden av HFD:s avgörande.

En fråga som kommit upp är om leverantörernas möjlighet att konkurrera med sin prissättning kan begränsas. Ett vanligt argument är att EU:s upphandlingsdirektiv ger möjlighet att upphandla till fast pris, och att det därför också måste vara tillåtet att sätta en lägsta prisnivå för vilka priser som ger ett mervärde i utvärderingen.

Det ska dock påpekas att vissa skrivningar i upphandlingsdirektivens beaktandesatser talar för att upphandling till fast pris är avsett främst då priset avgörs av externa faktorer, till exempel nationella bestämmelser. Detta har bland annat tagits upp av Förvaltningsrätten i Stockholm i en färsk dom (mål nr 5387-19 med flera). Förvaltningsrätten bedömde att en utvärderingsmodell – som visserligen inte avsåg fast pris, men som medförde att priser understigande ett golvpris inte genererade något ytterligare mervärde – stod i strid med likabehandlingsprincipen och LOU.

Denna fråga har kommit upp i ett antal förvaltningsrätts- och kammarrättsdomar efter HFD 2018 ref. 50. Vår uppfattning är att om anbudsgivarna genom en angiven lägsta prisnivå förhindras att konkurrera med sin prissättning, så ska detta anses otillåtet i enlighet med HFD 2018 ref. 50 oavsett om den lägsta nivån angivits som ett obligatoriskt krav eller inom ramen för en utvärderingsmodell. Förvaltningsrättens dom i mål 5387-19 m med flera har överklagats och Kammarrätten i Stockholm har meddelat prövningstillstånd – vi ser med spänning fram emot kammarrättens dom.

Vi anser att upphandlande myndighet också bör ställa sig frågan om det överhuvudtaget är affärsmässigt att använda golvpriser eller fasta priser. Den huvudsakliga fördelen med att använda golvpris eller fast pris är att förhindra onormalt låga anbud. Vi anser att det finns bättre sätt att förhindra onormalt låga anbud, t.ex. en tydlig och kontrollerbar kravställning och effektiva avtalssanktioner för det fall avtalsvillkoren inte följs. Dessutom finns det specifika bestämmelser i LOU som är till för att hantera situationer då ett anbud förefaller onormalt lågt.

Det finns ett antal nackdelar med golvpriser och fasta priser. Till att börja med hindras leverantörer från att konkurrera med sin prissättning – det kanske mest konkreta och kvantifierbara sättet att särskilja leverantörer på ett transparent sätt. Dessutom skapas ju en absolut nedre gräns för vad upphandlande myndighet faktiskt kommer att betala. Även om leverantörerna hade kunnat leverera den aktuella tjänsten eller varan till samma kvalitet men till ett lägre pris, så har denna möjlighet alltså eliminerats.

En annan svår fråga är vilken nivå ett golvpris eller fast pris bör ligga på. I många fall är det leverantörerna snarare än myndigheterna som sitter på branschkunskapen som krävs för att göra denna bedömning. För att undvika den konkurrensbegränsande effekten som nämnts ovan är det å ena sidan viktigt att nivån inte sätts för högt. Å andra sidan får ett golvpris som sätts för lågt i princip ingen inverkan alls på prissättningen i upphandlingen.

Om upphandlande myndighet i stället skulle använda sig av ett fast pris som sätts på en för låg nivå, kan leverantörer tvingas att göra avkall på sin kvalitet för att kunna offerera till det fasta priset. Ett för lågt fast pris kan således bidra till onormalt låga anbud istället för att förhindra dem.

Vår rekommendation till upphandlande myndigheter är att vara försiktiga med användandet av golvpriser och fasta priser i sina upphandlingar, och – förutom att bedöma om sådana bestämmelser är förenliga med upphandlingslagstiftningen – alltid noga överväga om det är affärsmässigt påkallat i den aktuella upphandlingen.

Läs mer: Juridisk krönika Golvpriser

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026