Varje år tar Halmstads kommun emot mer än tre ton pappersreklam. En hantering som är både tidskrävande och miljöpåverkande.
Men nu är det stopp. I ett inlägg på sin hemsida säger kommunen nej tack till oadresserad reklam.
Beslutet motiveras bland annat av att kommunens medarbetare enbart får handla varor och tjänster från upphandlade aktörer.
”Deras sortiment finns redan tillgängligt för alla medarbetare i system, vilket gör reklamutskick onödiga”, skriver kommunen.
En sanning med modifikation eftersom det förstås också sker direktupphandlingar vid sidan av detta.
I ett mejl till Upphandling24 förklarar upphandlingschef Jeanette Hall hur man resonerar:
”Alla inköp ska göras utifrån behov och ska konkurrensutsättas, även direktupphandlingar. Vi arbetar för att så mycket som möjligt av våra behov ska täckas av ramavtal.”
Hon betonar också att reklamförbudet gäller massutskick av oadresserad direktreklam – inte adresserad.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer