Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Häv offentliga avtal som inte fungerar

DebattMarknaden för offentliga upphandlingar lider av allvarliga brister. Med enkla medel skulle den kunna fungera betydligt bättre. Myndigheterna måste våga häva avtal som inte fungerar, skriver Maria Krantz, upphandlingsexpert på språkföretaget Semantix.

| 2013-09-27

En allvarlig brist är att kraven i upphandlingarna inte är förankrade i branschen och inte följs upp under avtalstiden. 

Tre faktorer är avgörande för om en myndighet lyckas upphandla välfungerande och kostnadseffektiva avtal: dialog, uppföljning och att häva avtal som inte fungerar.

1. För dialog med leverantörerna. Inför en upphandling måste upphandlaren föra dialog med leverantörerna för att ta reda på vilka krav som är rimliga att ställa. Den upphandlare som inte studerar branschen lyckas sällan ställa relevanta och mätbara krav. Det är olyckligt att förstudier ofta prioriteras bort.

Finns ett missnöje med tidigare avtal pekar upphandlaren ofta nästa gång med hela handen, istället för att ta reda på varför avtalet inte har fungerat. Kraven blir ensidigt ställda och kombineras ofta med höga viten. Konkurrensen snedvrids när seriösa leverantörer väljer att avstå från att lämna anbud eller räknar med eventuella viten i sitt anbudspris medan oseriösa leverantörer bortser från ställda krav och kalkylerar bort viten.

2. Följ upp kraven under avtalstiden. Om en myndighet har lyckats ställa relevanta krav i en upphandling är det inte till nytta om kraven inte följs upp. Mina erfarenheter som både leverantör och upphandlare är att det ägnas alltför lite tid och energi på uppföljning. En kombination av hårt ensidigt ställda krav och dålig uppföljning av avtal får förödande effekter. Marknaden urholkas och konkurrensen sätts ur spel när företag vars enda mål är att vinna kontrakten får allt större spelrum. Får beställarna inte önskad kvalitet kan det svärta ned en hel bransch.

3. Häv avtal som inte fungerar. När en leverantör inte följer kraven i avtalet måste myndigheten agera och häva avtalet. Tyvärr är det mycket ovanligt i Sverige. Jag har mött många upphandlare som beklagat sig över att de inte har möjlighet att förkasta anbud från oseriösa leverantörer. Om de under avtalstiden hade dokumenterat brister, erinrat och slutligen hävt avtalet ger det en avskräckande effekt och ökar möjligheterna att förkasta leverantören för “allvarligt fel i yrkesutövningen”.

Jag uppmanar alla upphandlare att föra dialog med leverantörer, visa att krav följs upp och att faktiskt häva avtal när leverantörer missköter sig. Det skulle spara betydande summor av skattebetalarnas pengar och leda till att offentligt finansierade tjänster utförs med högre kvalitet.

Maria Krantz
anbudschef, Semantix, tidigare jurist vid förvaltningsdomstol och upphandlare vid SKL Kommentus.

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026