Jag funderar när jag hör din fråga var i organisationen inköpsavdelningen befinner sig, vilken typ av bransch ni är i och vilken form av ledningsstöd ni åtnjuter. Misstänker, med tanke på frågan, att du inte sitter i ledningsgruppen, att ni är i en bransch som inte ligger långt till höger i van Weeles utvecklingskurva för en inköpsavdelning och att ert stöd på ledningsnivå är rätt lågt (eller att ni har formellt stöd, men att cheferna inte ”walk the talk”).
Jag har själv varit en liknande situation som din och ofta förundrats över företagsledningars låga kunskap om vad inköp är och dess potential. Visst är det konstigt att ett område som är så enkelt att förklara och räkna hem fortfarande är så underfinansierat, missförstått och lågprioriterat?
Så vad göra?
Tyvärr finns det inte någon ”quick fix” för att förändra din situation. Uppenbarligen har din organisation en låg syn och låg prioritering av inköp. Om inte det kommer in en ny person i ledningsgruppen, med en helt annan erfarenhet och syn på inköp, så kommer situationen inte att ändras av sig själv.
Det är du som måste ta tag och driva inköps förändringsresa. Det är ett hårt och slitsamt uppdrag, men det finns ingen annan väg. Med stor energi, positivism och driv måste du jobba som ett skållat troll för att positionera om inköp i huvudena på ledningsgruppens medlemmar. Du måste kommunicera, förankra och leverera resultat (och upprepa detta om och om och om igen). Med andra ord ägna dig åt gammalt hederligt förändringsarbete.
Några tips på vägen:
Facts and data
Använd fakta/benchmarking för att utmana nuvarande situation, påvisa potentialer till förbättring och bygg övertygande business case.
Quick wins
Identifiera ett mindre/lättare område där en snabb leverans kan uppnås för att påvisa att det går att leverera de förslag ni tagit fram.
Tala ledningens språk
Anpassa ditt budskap till mottagaren. Tänk på ordval, innehåll och vad som intresserar ledningsgruppen (skippa inköpssnacket, som ofta bara vi på inköp förstår fullt ut och andra ofta missförstår).
Var positiv och engagerad
Brinn för ditt område för att få andra med dig.
Ta hjälp
Bjud in i en inköpskollega från ett annat företag som kommit längre eller anlita en duktig inköpskonsult (externa personer har oftast lättare att få uppmärksamhet och ledningens öra än den egna personalen, trots att den egna personalen kan vara långt mer kunnig).
Stålsätt dig med tålamod
Var beredd på att det kommer att ta tid och att du kommer att få rejält med motstånd. Se dig som utbildare, ni är på en förändringsresa.
Sist men inte minst, om du gör allt ovan och ingen förändring sker, byt jobb! Det finns ingen poäng att stanna kvar i en miljö där man gör rätt, men får noll uppmärksamhet, förståelse och till syvende och sist ingen respekt.
Jag önskar dig stort lycka till!
Av: Helena Brynolfsson
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer