Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

I konfliktens hetta: empati kan stilla konfliktstormar

KarriärNär chefen skäller men man inte förstår varför - vad gör man då? Här är sju tips.

| 2015-04-17

Förr eller senare kommer den: konflikten med en chef. Det handlar inte om dig eller jobbet, utan om att organisationen fallerar. Projektet har gått fel. Resultat eller mål har inte infriats. Och någon bär ansvaret, inte sällan chefen. Men skulden för ett misslyckande måste fördelas på personalen. När man som anställd tvingas klä skott för misstag, oklarheter i organisationen, eller en chef som har svårt att tala om vad som ska göras, finns många sätt att gå i svaromål, utan att hamna i ett ställningskrig:

Använd empati
Empati är grunden för att förstå motståndaren. Empati handlar inte bara om medkänsla, utan dess kognitiva komponent, medtanke, det vill säga att kunna sätta sig in motpartens situation och dennes svarsbeteende. Första nivån handlar om att vara medveten om att den andra faktiskt är en medveten och kännande person. Den andra nivån är att inse att personen också kan ha en insikt om att man själv är en medveten person. Tredje nivån är svårare: nu handlar det om att ha ett medvetande om att den andra personen är medveten om att du är medveten om denne. Och så vidare. Teoretiskt kan sådana tankespiraler veckla ut sig i upp till sju steg. 

Konfrontera med sakargument
Beskriv situationen sådan den är, som du upplever den. Vad du faktiskt gör, kan och har utfört. Minns den klassiska historien om de brittiska järnvägsarbetarna, som när de utsattes för orealistiska krav och strejkförbud knäckte hela organisationen genom att börja utföra alla arbetsuppgifter exakt enligt de instruktioner som fanns, istället för att som tidigare rädda tidtabellen genom att skippa tidsfördröjande säkerhetsrutiner. Den som utsätts för orimliga eller motsägelsefulla krav måste tänka som en brittisk järnvägsarbetare.

Låt andra chefer sköta konflikterna
Din roll som medarbetare är inte att rädda ett företag eller ett projekt i kris, men att bidra med konstruktiva förslag för hur så kan ske. Men det är chefen som håller i rodret, kompassen och kartan. Och det är chefen, ingen annan, som kommer att hållas ansvarig.

En otrevlig chef kan vara en chef med problem
Det är lätt att känna skuld om chefen lyckas plantera sin argumentation så att det framstår som att brister hos medarbetaren ligger bakom problemen, när det är affärsmodeller, exekvering eller processer som inte fungerar. Svara med konstruktiva frågor som öppnar för en dialog: "Hur då?", "Vad menar du med det?"

Svara aldrig med personargument
Det finns två typer av personargument: sådana som är relaterade till beteenden och sådana som avser egenskaper. De senare bör vara bannlysta, eftersom de ofta låser en förhandlings- eller konfliktsituation. Däremot så kan man efterfråga tydliga arbetsinstruktioner.

Skaka av dig struntpratet
Stressystem är något vi alla är utrustade med. Låt stressen flöda en stund, känn hur det skakar i kroppen och låt det sedan sakta rinna av. Tankar om katastrofer och annat kommer från interna stressystem som är skapade för att identifiera faror som vi levt med under evolutionens gång. Act, mindfullness och annat är bra vägar att hantera sådana tendenser.

Ha bra relationer med andra medarbetare
Ofta kan en dålig chefs beteende resultera i dysfunktionella motreaktioner: man pratar illa om chefen istället för att se till det positiva i interaktionen med andra medarbetare. Om en chef trots upprepade brister ändå fortsätter som tidigare, så är det enda rätta att gå till facket.

Läs mer: Karriärnyheter CheferKarriärKonflikter

Martin Wallström

martin.wallstrom@idg.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Får specialuppdrag av EU
  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror

Lediga jobb

specialfastigheter

Inköpare Entreprenad

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

specialfastigheterInköpare Entreprenad
Får specialuppdrag av EU
Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026