Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Innovationspartnerskap kräver vägledande rättspraxis

JuridikIntresset för innovationsfrämjande upphandling växer, men många vet inte hur innovationer upphandlas, konstaterar Emily Tomas da Costa och Angelica Ström på Setterwalls Advokatbyrå. För att innovationspartnerskapet ska få genomslag i praktiken krävs därför en vägledande rättspraxis.

| 2018-11-01
Emily Tomas da Costa och Angelica Ström, Setterwalls.

På såväl nationell som EU-rättslig nivå är det ett uttalat mål att upphandling inte bara ska vara ett formaliserat verktyg för offentlig anskaffning, utan också ett affärsmässigt verktyg som främjar innovationer och alternativa lösningar.

Möjligheten att inrätta ett innovationspartnerskap är ett konkret led i denna ambition.

Innovationspartnerskap får användas för att anskaffa varor, tjänster eller byggentreprenader när den upphandlande myndigheten eller enheten bedömer att behovet inte kan tillgodoses genom de lösningar som redan finns på marknaden.

Syftet med innovationspartnerskapet är att utveckla och därefter anskaffa den vara, tjänst eller byggentreprenad som myndigheten behöver.

Den upphandlande myndigheten eller enheten får inrätta innovationspartnerskap ”endast med sådana leverantörer som bedriver separat forsknings- och utvecklingsverksamhet”.

Lagtextens utformning skiljer sig dock på ett avgörande sätt från upphandlingsdirektiven (i såväl svensk och dansk som engelsk språkversion).

I de svenska versionerna anges nämligen att ”den upphandlande myndigheten får besluta att inrätta innovationspartnerskapet med en eller flera partner som bedriver separat forsknings- och utvecklingsverksamhet”.

Skillnaden är möjligen ännu tydligare i förhållande till den engelska versionen, vilken lyder ”the contracting authority may decide to set up the innovation partnership with one partner or with several partners conducting separate research and development activities”.

Å ena sidan ger alltså den svenska lagtexten intrycket av att varje enskild leverantör som den upphandlande myndigheten ingår innovationspartnerskap med måste bedriva forsknings- och utvecklingsverksamhet som på något sätt är separerad från leverantörens övriga affärsverksamhet.

Å andra sidan ger upphandlingsdirektiven intrycket av att samtliga leverantörer som den upphandlande myndigheten ingår innovationspartnerskap med måste bedriva – från varandra – fristående forsknings- och utvecklingsverksamhet.

I förarbetena till de nya upphandlingslagarna har regeringen dragit slutsatsen att ”separat forsknings- och utvecklingsverksamhet” måste innebära att forsknings- och utvecklingsverksamheten inte får vara en del av leverantörens löpande produktion.[1]

Även Upphandlingsmyndigheten har anslutit sig till denna tolkning, med en hänvisning till förarbetsuttalandet.[2]

Däremot har varken regeringen eller Upphandlingsmyndigheten analyserat förekomsten av dessa avgörande språkliga, tillika materiella, diskrepanser i den svenska lagtexten i förhållande till upphandlingsdirektiven.

En omständighet som, enligt vår uppfattning, tydligt talar för att regeringen har gjort en felaktig tolkning av upphandlingsdirektiven, är de konkurrenshämmande effekter som en sådan tillämpning av bestämmelsen per automatik riskerar att medföra.

Om regeringens tolkning vore korrekt, innebär det nämligen att mindre och medelstora företag (som utgör 99 procent av alla företag i EU) i praktiken utestängs från innovativa marknader. Detta innebär i sin tur att regeringens tolkning går stick i stäv med EU:s satsningar på att små och medelstora företag ska kunna delta i upphandlingar för att främja innovation.

Europeiska kommissionen har slagit fast att syftet med upphandlingsdirektiven är att ”öppna marknaden för offentlig upphandling för alla ekonomiska aktörer, oavsett storlek” och att ”de små och medelstora företagen … har en enorm potential att skapa sysselsättning, tillväxt och innovation”.[3]

Av det skälet bör mindre och medelstora företag, enligt EU-kommissionen, på ett enkelt sätt få tillträde till upphandlingsmarknaderna för att kunna frigöra sin tillväxt- och innovationspotential. I linje med detta har EU-kommissionen även antagit flera olika åtgärdsprogram för att öka små och medelstora företags konkurrenskraft genom innovation.

På nationell nivå kan dessutom nämnas att Sveriges upphandlingsstrategi har till ändamål att, i innovationsfrämjande syfte, ge mindre företag förutsättningar att delta i upphandlingar av offentliga kontrakt.

Det är följaktligen svårt att finna något rimligt skäl till att kretsen av potentiella leverantörer i innovationspartnerskap bör begränsas på det sätt som föreslås genom den svenska lagtexten.

Visserligen kan det argumenteras för att den upphandlande myndigheteneller enheten kan begränsa riskerna för att små och medelstora företag missgynnas genom exempelvis utformningen av ersättningsmodeller och riskfördelning, liksom att den separata forsknings- och utvecklingsverksamheten kan inrättas först efter det att innovationspartnerskapet ingås.

Problematiken med dessa resonemang är att det då ankommer på den upphandlande myndigheten eller enheten att på egen hand bestämma i vilken utsträckning man vill öppna för mindre och medelstora företag att kunna delta i förfarandet.

Eftersom det inte finns någon uttrycklig skyldighet i varken LOU eller LUF att utforma ersättningsmodeller och riskfördelning på ett visst sätt, eller att inrätta den separata forsknings- och utvecklingsverksamheten först efter det att innovationspartnerskapet ingås, bygger sådana resonemang dock, enligt vår uppfattning, på en juridiskt felaktig utgångspunkt.

Mot ovanstående bakgrund är vår uppfattning att en upphandlande myndighet bör kunna välja att ingå innovationspartnerskap med flera partner, under förutsättning att dessa partner bedriver – från varandra – oberoende forsknings- och utvecklingsverksamhet.

Detta skulle dessutom medföra att den upphandlande myndigheten får ett större urval av partner att välja mellan (såväl stora som små), vilket skulle resultera i konkurrensfrämjande effekter, fler innovationer och ekonomisk tillväxt. Med andra ord en utveckling helt i linje med såväl EU-kommissionens mål som Sveriges nationella upphandlingsstrategi.

En ytterligare fördel är att de relativt omständliga redovisningstekniska resonemang som i dag används vid tillämpningen av den svenska lagtexten, då blir inaktuella.

Till följd av att regeringen synes ha gjort en felaktig tolkning av upphandlingsdirektiven, anser vi därför att det finns ett påtagligt behov av vägledande praxis för att innovationspartnerskapet ska kunna få sitt ändamålsenliga, och mycket efterlängtade, genomslag.

Emily Tomas da Costa och Angelica Ström

Setterwalls Advokatbyrå

 

[1] Prop. 2015/16:195 s.505.

[2] Upphandlingsmyndighetens rapport, Innovationspartnerskap – ett nytt förfarande för att främja innovation och utveckling, s 14.

[3] Europeiska kommissionens grönbok om en modernisering av EU:s politik för offentlig upphandling med sikte på en effektivare europeisk upphandlingsmarknad (KOM(2011) 15 slutlig), s. 28 f.

Läs mer: Juridik

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026