Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Kammarrätt kritiserar utvärdering med normkorsning

I en överprövningsdom kring trafiksignalsmaterial pekar Kammarrätten på att EU-domstolen slagit ner på utvärderingsmodeller som inte möjliggör för anbudsgivare att utläsa hur utvärderingen gjorts.

| 2017-04-24

Umeå kommuns upphandling av trafiksignalsmaterial överprövades av Dynniq Sweden, tidigare Imtech Traffic & Infra till Förvaltningsrätten. Kommunen valde då att avbryta upphandlingen varför målet avskrevs.

När kommunen gjorde en ny upphandling överprövades upphandlingen till kammarrätten. Där menar företaget att kommunen efterfrågat anbudsgivare med ett brett sortiment, men att vissa produkter inte togs med, som vid tidpunkten för anbudens avlämnande inte specificerats. Det innebar, enligt Dynniq Sweden, att vissa anbud inte togs upp till utvärdering.

“Avsaknaden av uppgift om vilka produkter som måste ingå i anbudsgivarens bruttoprislista missgynnar både mindre leverantörer och leverantörer som inte innehar det befintliga kontraktet med kommunen. Förfrågningsunderlaget, inklusive utvärderingsmodell, ska vara tydligt och klart utformat och innehålla samtliga krav. Vid upprättandet och inlämnandet av anbuden har anbudsgivama inte haft någon kännedom om vilka produkter och priser som ska utvärderas”, skriver företaget i sin inlaga.

De pekar dessutom på att kommunen i mängdförteckningen lagt till arbeten som inte redogjorts för i förfrågnings­underlaget och menar att de inte kunnat konkurrera på likvärdiga villkor.

“Kommunen borde rätteligen, vid upprättandet av förfrågnings­underlaget, ha lämnat information om vad som ingår i en normkorsning, vilka produkter som ska prissättas och följaktligen vad som kommer att poängsättas vid utvärderingen. Om anbudsgivarna hade fått del av mängdförteckningen i samband med att anbudstiden inleddes hade anbudsgivarna kunnat ta in samtliga efterfrågade produkter i sitt sortiment”.

Umeå kommun menar istället att de väl beskrivit hur kvalificering ska genomföras i upphandlingen.

“Det finns inte något i förfrågningsunderlaget som går att misstolka eller som inte följer de gemenskapsrättsliga principerna i LOU. Kommunen har inte tillagt några arbeten som inte finns med i förfrågningsunderlaget. Bolaget uteslöts för att det saknades en så grundläggande produkt som detektorslinga i standardsortimentet. Detektorslinga krävs i princip vid varje trafiksignalsinstallation. Formuleringarna i förfrågningsunderlaget syftar till att kommunen vill teckna avtal med en leverantör som klarar att leverera ett brett sortiment. Bolaget menar att utvärderingen av standardsortiment diskriminerar mindre leverantörer men kommunen har inte krävt att hela sortimentet ska finnas i lager. En mindre leverantör kan ha tillgång till ett brett sortiment genom avtal med underleverantör. I upphandlingen har alla anbudsgivare haft möjlighet att lämna anbud och alla förutsättningar har varit kända för anbuds givarna”, skriver kommunen till kammarrätten.

Kammarrätten pekar på att kommunen under rubriken “Kvalificering av anbud” i punkt 6.0 i förfrågningsunderlaget “Beskrivning anbuds­utvärdering” angett att om anbudsgivare i sin prisbilaga inte har prissatt alla produkter som omfattas av bilagan “normkorsning” anses anbuds­givaren inte ha tillräckligt brett sortiment varför anbudet diskvalificeras.

Kammarrätten skriver att: “Kravet i punkt 6.0 är utformat så att till anbudet ska bifogas en bruttoprislista över hela anbudsgivarens sortiment inom området trafiksignaler. Det anges vidare att kommunen efter att anbuden kommit in, men inte öppnats, kommer att göra ett förslag på en så kallad normkorsning. Anbudsgivama ska då prissätta bilagan “normkorsning” utifrån den bruttoprislista som sändes in tillsammans med anbudet. Av den bilaga Dynniq Sweden AB sänt in framgår att vissa produkter inte ingår i sortimentet och därför inte har prissatts. På grund av dessa brister har bolaget uteslutits från utvärderingen. EU-domstolen har fastslagit att utvärderingsmodeller som inte möjliggör för anbudsgivare att utläsa hur utvärderingen ska ske inte är förenliga med principerna i 1 kap. 9 § LOU”.

I sin dom (pdf) konstaterar kammarrätten att: “För att kunna utnyttja de konkurrensmöjligheter som finns och för att upphandlingen ska ske på lika villkor krävs ett klart och tydligt förfrågningsunderlag. För att garantera likabehandling och förutsebarhet ska alla anbuds givare när de utformar sina anbud känna till samtliga uppgifter som den upphandlande myndigheten kommer att ta hänsyn till för att välja ut det vinnande anbudet. Kommunens valda lösning med förslag på en så kallad normkorsning leder till ett upphandlingsförfarande som inte är förutsebart, eftersom normkorsningen tillkännages först efter det att anbuden har lämnats in. De leverantörer som har haft för avsikt att sluta avtal med underleverantörer för att uppnå ett brett sortiment har inte av förfrågningsunderlaget kunnat utläsa vilka produkter som måste ingå i sortimentet för att i god tid kunna sluta avtal med underleverantörer angående dessa. Detta innebär att regelverket i LOU inte har iakttagits. Det kan inte uteslutas att bolaget hade utformat sitt anbud på annat sätt om all information hade funnits i förfrågnings­underlaget. Bolaget har därmed inte haft möjlighet att konkurrera på lika villkor och måste därför anses ha lidit skada. Bristerna hänför sig till det konkurrensuppsökande skedet varför upphandlingen redan på denna grund måste göras om”.

Läs mer: Överprövning

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026