Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Kan vara sist att använda avslutat ramavtal

En av de sista som köpt in elbilar inom elbilsupphandlingens ramavtal, som slutade gälla 30 september, är Örnsköldsviks kommun. De har köpt in två, av sammanlagt tio bilar, enligt ramavtalet som de tycker gjort varken till eller från för deras del.

| 2015-11-30

Ulrik Ulander, fordonssamordnare på Örnsköldsviks kommun tycker inte att ramavtalet gjort någon skillnad för kommunens upphandling.

– Ramavtalet har inte betytt något särskilt för oss. Sjävklart blev det enklare vid det här tillfället  då det fanns leverantörer att förhålla oss till, men det har inte betytt eller kommer att betyda något för våra inköp av elbilar. Under början av 2016 kommer vi att inleda en ny upphandling för att köpa in de ytterligare åtta bilar vi i kommunen beslutat att köpa in, säger Ulrik Ulander.

Kommunens två fordon hittills är ett tansportfordon och en personbil som kommer att ingå i den bilpool som används av hemtjänsten och för andra tjänsteärenden. Den första personbilen levereras i december och i januari ersätts vaktmästeriets bensindrivna fordon med en eldriven transportbil.

Elbilarna drivs av förnyelsebar el genom kommunens gällande avtal för elinköp. Energiförbrukningen beräknas till 1,5 KWh/mil för personbilen och 1,6KWh/mil för transportbilen. Beräknad körsträcka på en laddning är cirka 15 mil, men kan variera efter säsong.

Beroende på fördelning av fordonstyper beräknas merkostnaden till 200 000 – 600 000 kronor för en treårsperiod. Minskningen av koldioxidutsläpp beräknas till 1,0-1,4 kg/mil beroende på fordonsslag.

Det två aktuella bilarna är alltså inköpta genom kommunens deltagande i en central upphandling som SKL Kommentus Inköpscentral gjorde 2011 på uppdrag av Stockholms stad och Vattenfall. Över 300 organisationer och företag deltog i den elbilsupphandlingen. När projektet nu summeras konstateras bland annat att tekniken fungerat i alla delar av landet och att antalet fordon ökat. När Elbilsupphandlingens drog igång 2010 fanns det bara några hundra elbilar som rullade på de svenska vägarna. Vid årsskiftet fanns det 900 elbilar och i oktober 2015 fanns över 13 000 laddbara fordon. Antalet laddbara fordon har därmed fördubblats de senaste åren och prognosen för 2015 ser även den ut att bli en fördubbling mot 2014.

Även om ramavtalet inte längre gäller kan kommuner och landsting som är intresserade av att fortsätta köpa elbilar och laddhybrider, men som inte själva vill göra en egen upphandling, vända sig till SKL Kommentus Inköpscentral AB som har elbilar och laddhybrider inkluderade i det ordinarie fordonsavtalet.

Läs mer: ElbilarElbilsupphandlingenLaddhybriderÖrnsköldsviks KommunRamavtal

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026