Ulrik Ulander, fordonssamordnare på Örnsköldsviks kommun tycker inte att ramavtalet gjort någon skillnad för kommunens upphandling.
– Ramavtalet har inte betytt något särskilt för oss. Sjävklart blev det enklare vid det här tillfället då det fanns leverantörer att förhålla oss till, men det har inte betytt eller kommer att betyda något för våra inköp av elbilar. Under början av 2016 kommer vi att inleda en ny upphandling för att köpa in de ytterligare åtta bilar vi i kommunen beslutat att köpa in, säger Ulrik Ulander.
Kommunens två fordon hittills är ett tansportfordon och en personbil som kommer att ingå i den bilpool som används av hemtjänsten och för andra tjänsteärenden. Den första personbilen levereras i december och i januari ersätts vaktmästeriets bensindrivna fordon med en eldriven transportbil.
Elbilarna drivs av förnyelsebar el genom kommunens gällande avtal för elinköp. Energiförbrukningen beräknas till 1,5 KWh/mil för personbilen och 1,6KWh/mil för transportbilen. Beräknad körsträcka på en laddning är cirka 15 mil, men kan variera efter säsong.
Beroende på fördelning av fordonstyper beräknas merkostnaden till 200 000 – 600 000 kronor för en treårsperiod. Minskningen av koldioxidutsläpp beräknas till 1,0-1,4 kg/mil beroende på fordonsslag.
Det två aktuella bilarna är alltså inköpta genom kommunens deltagande i en central upphandling som SKL Kommentus Inköpscentral gjorde 2011 på uppdrag av Stockholms stad och Vattenfall. Över 300 organisationer och företag deltog i den elbilsupphandlingen. När projektet nu summeras konstateras bland annat att tekniken fungerat i alla delar av landet och att antalet fordon ökat. När Elbilsupphandlingens drog igång 2010 fanns det bara några hundra elbilar som rullade på de svenska vägarna. Vid årsskiftet fanns det 900 elbilar och i oktober 2015 fanns över 13 000 laddbara fordon. Antalet laddbara fordon har därmed fördubblats de senaste åren och prognosen för 2015 ser även den ut att bli en fördubbling mot 2014.
Även om ramavtalet inte längre gäller kan kommuner och landsting som är intresserade av att fortsätta köpa elbilar och laddhybrider, men som inte själva vill göra en egen upphandling, vända sig till SKL Kommentus Inköpscentral AB som har elbilar och laddhybrider inkluderade i det ordinarie fordonsavtalet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer