Arbetsförmedlingen söker affärsdrivna Strategiska Inköpare

Arbetsförmedlingen, Inköpsavdelningen, Affärsområde Arbetsmarknadstjänster

Just nu händer mycket runt Arbetsförmedlingen. Men vårt viktiga samhällsuppdrag att stödja arbetssökande och arbetsgivare är detsamma. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med partners och andra aktörer i hela landet. Du kan bidra! Välkommen att söka jobb hos oss!

Arbetsförmedlingen genomgår just nu en stor strukturell förändring. Centralt i denna är att digitalisera vår verksamhet samt att förbereda myndigheten inför att leverantörer framöver ska vara huvudsakliga utförare av arbetsmarknadstjänster. Inköpsavdelningen befinner sig därför i ett dynamiskt och expansivt skede för att bättre matcha det etablerade kategoribaserade arbetssätt som myndigheten sedan många år använder.

Inköpsavdelningen ansvarar för samtliga anskaffningar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där alla externa kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Avdelningen består av två Affärsenheter och en funktion för Affärsstöd med avdelningsövergripande roller. Totalt består Inköpsavdelningen av ca 70 medarbetare. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 5 miljarder kronor men med förändrad verksamhet förväntas detta öka kraftigt.

Vi rekryterar nu flera affärsorienterade Strategiska Inköpare till sektionen Inköp Arbetsmarknadstjänster med placeringsort Solna eller Östersund.

Arbetsuppgifter

Som Strategisk Inköpare på sektionen Inköp Arbetsmarknadstjänster kommer du att planera och utföra upphandlingar samt följa upp leverantörer och avtal kring tjänster och utbildningar för arbetssökande. Du blir engagerad i myndighetens kärnverksamhet och en strukturerad kategoristyrd inköpsverksamhet.

Du ansvarar för:

• Ett samlat inköpsansvar inom en eller flera underkategorier
• Strategiskt inköps- och kategoriarbete
• Affärs- och leverantörsutveckling inom relevanta avtalsområden
• Planering och genomförande av upphandlingar
• Affärsrelaterad uppföljning av avtal och leverantörer
• Förbättringsarbete kring processer och arbetssätt

Som Strategisk Inköpare medverkar du i kategoriarbete för att optimera affärer och möjliggöra nyttor för verksamheten. Du medverkar i planering och analys inför anskaffningsbeslut och leder team för att utveckla anskaffningsstrategier och genomföra upphandlingar. Du har en nyckelroll kring affärsmässig uppföljning av avtal och leverantörer.

Kvalifikationer

Vi ser att du har tidigare erfarenhet av inköps- eller upphandlingsarbete inom offentlig- eller privat sektor alternativt en nylig riktad utbildning mot inköp/upphandling.

Du har högskoleexamen eller en inköpsrelaterad YH-utbildning.

Du kan också uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.

Meriterande

Det är meriterande om du:

• har erfarenhet av kategoristyrt inköpsarbete
• har kunskap om arbetsmarknads- eller utbildningsområdet
• har erfarenhet att leda team eller grupper
• har erfarenhet av att utveckla affärskoncept och följa upp avtal och leverantörer

Du har en god blick för helhetsperspektiv och ett starkt driv för att säkerställa att uppsatta mål nås. Du har god kommunikativ och analytisk förmåga. En stor del av arbetstiden innebär självständigt arbete. Det är därför viktigt att du är drivande och strukturerad i ditt arbete och kan växla mellan olika arbetsuppgifter. Vi vill att du känner dig bekväm i att handla på affärsmässig grund och att du har en ekonomisk medvetenhet. Du har en förmåga att skapa partnerskap med andra delar av organisationen och leverantörer.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, förmågor, lämplighet och ditt förhållningssätt.

Övrigt

Anställningen är tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning och tillträde enligt överenskommelse.

Placeringsort i Stockholm eller Östersund.

Kontakt

Jan Matsson, Affärsområdeschef Arbetsmarknadstjänster, 010-487 08 53

Fackliga företrädare

Peter Eriksson, Facklig företrädare ST, 010-486 84 41
Lars Norlander, Facklig företrädare SACO, 010-486 77 22
Helen Haglund, Facklig företrädare SEKO, 010-486 56 93

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 8 mars 2020. Du ansöker genom att klicka på knappen ”Sök jobbet”. Fyll i formuläret och besvara frågorna. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Löneform: Lön enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar: 3
Sysselsättningsgrad: 100%
Ort: Solna
Län: Stockholms län
Land: Sverige
Referensnummer: Af-2020/0009 0676
Sista ansökningsdag: 2020-03-08


Sista ansökningsdag
2020-03-08

Referensnummer
Af-2020/0009 0676