Arbetsförmedlingen söker Strategiska Inköpare inom HR och förvaltning

Inköpsavdelningen, Affärsområde IT och Förvaltning

Just nu händer mycket runt Arbetsförmedlingen. Men vårt viktiga samhällsuppdrag att stödja arbetssökande och arbetsgivare är detsamma. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med partners och andra aktörer i hela landet. Du kan bidra! Välkommen att söka jobb hos oss!

Arbetsförmedlingen genomgår just nu en stor strukturell förändring. Centralt i denna är att digitalisera vår verksamhet samt att förbereda myndigheten inför att leverantörer framöver ska vara huvudsakliga utförare av arbetsmarknadstjänster. Inköpsavdelningen befinner sig därför i ett dynamiskt och expansivt skede för att bättre matcha det etablerade kategoribaserade arbetssätt som myndigheten sedan många år använder

Inköpsavdelningen ansvarar för samtliga anskaffningar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där alla externa kostnader är strukturerade under inköpskategorier. ­­­­­Arbetsförmedlingen arbetar med Kategoristyrning som en strategisk ansats för att förstå marknader, analysera spend och implementera nya innovativa leverantörsstrategier. Avdelningen består av två Affärsenheter och en funktion för Affärsstöd med avdelningsövergripande roller. Totalt består Inköpsavdelningen av ca 70 medarbetare. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 5 miljarder kronor men med förändrad verksamhet förväntas detta öka kraftigt.

Vi rekryterar nu minst två affärsdrivna Strategiska Inköpare inom området HR och Förvaltning med placeringsort Solna eller Östersund.

Arbetsuppgifter

Som Strategisk Inköpare inom Affärsområde IT och Förvaltning kommer du att planera och utföra upphandlingar samt följa upp leverantörer och avtal kring tjänster för våra interna förvaltningskategorier inom t ex HR, kommunikation och lokalförsörjning. Du blir engagerad i myndighetens uppdrag och en strukturerad kategoristyrd inköpsverksamhet som en strategisk partner.

Du ansvarar för:

  • Ett samlat inköpsansvar inom en eller flera underkategorier
  • Strategiskt inköpsarbete
  • Affärs- och leverantörsutveckling inom relevanta avtalsområden
  • Planering och genomförande av upphandlingar
  • Affärsrelaterad uppföljning av avtal och leverantörer
  • Förbättringsarbete kring processer, rutiner, mallar och arbetssätt

Som Strategisk Inköpare medverkar du i kategoriarbete för att optimera affärer och möjliggöra nyttor för verksamheten. Du medverkar i planering och analys inför anskaffningsbeslut och leder arbetet för att utveckla anskaffningsstrategier och genomföra upphandlingar. Du har en nyckelroll kring affärsmässig uppföljning av avtal och leverantörer.

Kvalifikationer

Akademisk examen inom juridik, ekonomi eller YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling om minst 120 p eller annan utbildning som anses relevant för arbete. Alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Du har minst 3 års aktuell eterfarenhet av offentlig upphandling, det vill säga att självständigt genomföra egna upphandlingar.

Vidare är det meriterande är om du har:

  • erfarenhet av kategoristyrt inköpsarbete
  • erfarenhet av upphandling av HR-tjänster/produkter, konsulter, Facility Management, PR- eller kommunikationstjänster
  • erfarenhet av upphandlingar av tekniska konsulter med ABK09/AMA
  • erfarenhet att leda team eller grupper
  • erfarenhet av att utveckla affärskoncept och följa upp avtal och leverantörer
  • erfarenhet av arbete i TendSign
  • erfarenhet av förhandling

Du har följande förmågor

  • Analytisk: förmåga att snabbt sätta sig in i nya problemfrågeställningar och att strukturera ett komplext material
  • Initiativtagande: du navigerar i en målstyrd verksamhet och tar eget ansvar och fokuserar på att finna lösningar
  • Kreativ: konstruktiv och har förmåga att finna lösningar
  • Lagspelare: kunna samarbeta prestigelöst med olika personer och grupperingar och lite av en brobyggare.
  • Pedagogisk: att kunna målgruppsanpassa och kommunicera på ett effektivt och engagerande sätt.
  • Flexibel: möjlighet att ställa om fokus beroende på nya prioriteringar och tänka nytt där det behövs
  • Affärsmässig och förtroendeingivande: Ser och tänker helhet i vardagen
  • har goda kunskaper i det svenska språket i tal och skrift

Du är självgående, utpräglat ansvarstagande person och vi värdesätter integritet, lojalitet, samarbetsförmåga och serviceinriktning.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Övrigt

Anställningen är tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning och tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan

Välkommen med din ansökan märkt med Af-2020/0023 8049 senast 24 maj 2020. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Fyll i formuläret och besvara frågorna. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Kontakta

Erika Moberg, TF Sektionschef inköp HR och IT, 010-488 71 91.

Fackliga företrädare:

Peter Eriksson, Facklig företrädare ST, 010-486 84 41
Johan Garmager, Facklig företrädare SACO, 010-488 91 73
Helen Haglund, Facklig företrädare SEKO, 010-486 56 93

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Anställningsform
Tillsvidareanställning

Anställningens omfattning
Heltid

Tillträde
Enligt överenskommelse

Löneform
Månadslön

Antal lediga befattningar
2

Sysselsättningsgrad
100%

Ort
Solna eller Östersund

Land
Sverige

Referensnummer
Af-2020/0023 8049

Sista ansökningsdag
2020-05-24


Sista ansökningsdag
2020-05-24

Referensnummer
Af-2020/0023 8049