Inköpare/upphandlare till kommunerna i Hälsingland

Detta är en gemensam platsannons för kommunerna i Hälsingland.

Vi söker dig som brinner för inköps- och upphandlingsfrågor och vill vara med och utveckla Hälsinglands kommuners upphandlingsarbete. Vi förändrar vår inköpsorganisation och nu har du chansen att vara med från början. Arbetsplatsen för tjänsten som upphandlare kan vara i någon av kommunerna Hudiksvall, Söderhamn, Bollnäs, Ljusdal, Nordanstig eller Ovanåker. Tjänsten kan innebära en del resor beroende på arbetsplatsens placering.

Vi har ett kommunövergripande perspektiv och fokuserar på att arbeta innovativt så att totalkostnaden minskar samtidigt som vi värnar om hållbara och rättssäkra upphandlingar

Som upphandlare är du en del i att skapa ett bättre liv för alla invånare och besökare i vårt landskap. Välkommen till oss!

Arbetsuppgifter
Som upphandlare arbetar du i hela inköpsprocessen innefattande analys, framtagande av förfrågningsunderlag, annonsering, utvärdering av anbud och avtalsvård. Rollen som upphandlare innebär att du i en projektledarroll styr och ansvarar för flera frågor och upphandlingar parallellt. Som upphandlare är din uppgift att säkerställa att upphandlingarna sker professionellt, affärsmässigt och i enlighet med gällande lagar, regler och policys. Du ansvarar för att självständigt upphandla de ramavtal kommunen behöver, men hjälper också våra förvaltningar och bolag med objektsupphandlingar.

Utöver kommunen du är anställd i och dess bolag kommer du även arbeta tillsammans med andra kommuner i Hälsingland. Du arbetar nära kommunens olika beställare och sakkunniga och även med andra samarbetspartners vid samordnade upphandlingar. Andra viktiga arbetsuppgifter är att tillsammans med övriga medarbetare bidra till verksamhetsutveckling, sprida kunskap och ge råd och stöd. Du förväntas också delta aktivt i verksamhetens utvecklingsarbete avseende gemensamma processer, arbetsmetoder samt ett ökat fokus på bättre affärer. Arbetet innebär också kontinuerlig kontakt och dialog med såväl uppdragsgivare som leverantörer och övriga intressenter.

Jobbet hos oss är självständigt och variationsrikt med stora utvecklingsmöjligheter. Du får möjlighet att möta många människor och lära känna flera verksamheter. Inköpsorganisationen är under utveckling vilket ger dig stor påverkansgrad vad gäller att fortsätta förädla arbetssätt och metoder.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har för uppdraget relevant akademisk utbildning eller annan eftergymnasial utbildning (YH eller motsvarande), goda kunskaper i lagen om offentlig upphandling, LOU, och dess tillämpning. Det är meriterande om du har erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar inom den offentliga sektorn.

Din profil
Vi söker dig som har ett affärsmannamässigt sinnelag och tycker det är roligt och inspirerande att driva projekt inom upphandlingsområdet. Du är strukturerad och kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du är också kvalitetsmedveten och noggrann. Du har ett genuint intresse för samhällets utveckling och de sociala frågorna. Du kommer att ha många kontaktytor inom kommunen, vilket också kräver att du är lyhörd, kommunikativ samt bra på att bygga långsiktiga relationer

I urvalsprocessen kommer stor vikt att läggas vid de personliga egenskaperna.

Välkommen med din ansökan så snart som möjligt då vi löpande gör ett urval för intervjuer. Om du har önskemål och placeringsort så ange det gärna i din ansökan.

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Löneform: månadslön
Sysselsättningsgrad: 100%
Ort: Bollnäs, Söderhamn, Hudiksvall, Nordanstig, Ljusdal, Ovanåker
Län: Gävleborgs län
Land: Sverige
Referensnummer: 2019/133
Kontakt: Åsa Myhrberg, 0278-25142
Facklig företrädare: Anett Jonsson. Vision, 0278-253 17
Sista ansökningsdag: 2019-10-16


Sista ansökningsdag
2019-10-16

Referensnummer
2019/133