Inköpskoordinator, Lunds kommun

Serviceförvaltningen

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

Serviceförvaltningen har till uppgift att efter beställning tillgodose övriga kommunala förvaltningars och kommunala bolags behov av service. Serviceförvaltningen har drygt 600 anställda som är fördelade på affärsområdena Lundafastigheter, Markentreprenad, Måltidsservice samt Servicestaben.

Om oss

Denna tjänst ligger placerad under serviceförvaltningens stabsavdelning och enheten för verksamhetsstöd. Inom staben arbetar cirka 30 medarbetare som stöttar förvaltningen och dess tre affärsområden inom flera olika expertområden. Den nya stabsavdelningen startades i november 2020 och befinner sig fortfarande i en spännande utvecklingsfas. Enheten för verksamhetsstöd består av tio medarbetare med bred kompetens och stor erfarenhet inom IT, juridik, arkiv, nämndadministration, systemförvaltning, inköp/upphandling, administration och affärsutveckling.

Vill du vara med och driva utvecklingen av förvaltningens strategiska inköpsarbete? Är du engagerad och vill vara med och påverka? I så fall kan du vara den vi söker!

Som inköpskoordinator inom serviceförvaltningen blir du en del av en prestigelös arbetsplats med engagerade medarbetare och ofta ett högt tempo.

Arbetsuppgifter

Dina grundläggande arbetsuppgifter är att aktivt förvalta och följa upp förvaltningens egna avtal. I detta arbete ingår samverkan med både kollegor (som flertalet är beställare av avtalen) och våra leverantörer. Du har ett nära samarbete med förvaltningens affärsutvecklare och jurist med flera. Du kommer även att vara länken mellan den centrala upphandlingsenheten på kommunkontoret och förvaltningens beställare kring kommunövergripande avtal.

Som inköpskoordinator har du kontroll på våra avtal, genomför erforderliga analyser av våra inköp och identifierar behov av nya upphandlingar. Du dokumenterar, sammanställer förbättringsförslag, kontrollerar avtalstroheten, svarar för att vi följer aktuella riktlinjer samt genomför förlängningar av förvaltningens avtal. Du svarar på frågor och ger stöd vid avrop och vid förnyad konkurrensutsättning samt vid direktupphandlingar. Du kommer vara delaktig i upphandlingar och ta eget ansvar i delar utifrån din erfarenhet och kunskap. Det finns stor möjlighet att utvecklas i denna roll och stort utrymme för att ta egna initiativ! Runt omkring dig finns härliga kollegor som du både hjälper och får stöd av.

En stor del av ditt arbete som inköpskoordinator är att föra en aktiv dialog med förvaltningens beställare och leverantörer. Du informerar och utbildar våra beställare, du deltar och håller i uppföljnings- och uppstartsmöten med kollegor och leverantörer i förvaltningens avtal, samt har i förekommande fall motsvarande roll i de centralt upphandlade avtalen som serviceförvaltningen nyttjar.

Vi erbjuder dig varierande och utvecklande arbetsuppgifter. Du får möjlighet att själv planera och strukturera ditt arbete. Organisatoriskt kommer du tillhöra staben som sitter i kommunhuset Kristallen, precis intill Lunds centralstation. Här jobbar vi i en miljö med öppet kontorslandskap som ger närhet till kollegor i ett hus med ljus och rymd.

Vi söker dig som

  • har högskoleutbildning/YH-utbildning eller motsvarande, med inriktning på inköp och offentlig upphandling, ekonomi eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
  • har kunskaper inom LOU och gärna arbetslivserfarenhet inom området

Det är dessutom meriterande om du har:

  • arbetslivserfarenhet av inköp och upphandling inom offentlig förvaltning eller privat sektor
  • intresse, erfarenhet eller utbildning inom ekonomi

Kanske är du ny i din karriär eller har arbetat några år. För oss är din ansökan minst lika relevant oavsett. Dock ser vi gärna att du har några års erfarenhet från arbetslivet.

Du är en strukturerad person som har förmåga och vilja att genomföra de arbetsuppgifter som vi beskriver. Du tar egna initiativ, söker information och sätter dig in i de upphandlade avtalen. Vi tror att du gillar struktur och ordning samt har en analytisk förmåga.

Du trivs med att ha många kontaktytor och uppskattar ett tätt och nära samarbete med andra. Du räds inte att hålla i presentationer för olika grupper, så som kollegor, chefer och politiker. Du har en förmåga att ge god service och skapa förståelse inom ditt arbetsområde. Du lyhörd för verksamhetens behov men är samtidigt tydlig i dina budskap och i din kommunikation.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta oss. Sista ansökningsdag är 10 oktober, men vi uppmuntrar dig att skicka in din ansökan så snart som möjligt då vi tillämpar ett löpande urval.

Vi ser framemot din ansökan!

Anställning

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Lön: Månadslön
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse

 

Ansök senast

Sista ansökningsdag: 2021-10-10

Referensnummer

2021/942

Kontaktpersoner

Johanna Knuthson, enhetschef, 046-359 4778
Anna Kanschat, affärsutvecklare, 046-359 5109

Ansök senast

Sista ansökningsdag: 2021-10-10

Referensnummer

2021/942

Kontaktpersoner

Johanna Knuthson, enhetschef, 046-359 4778
Anna Kanschat, affärsutvecklare, 046-359 5109

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *