Kategoriansvarig bygg till SKL Kommentus Inköpscentral

Vill du vara med och påverka framtiden inom bygg och fastighet för offentlig sektor? Missa då inte denna chans!

Har du jobbat med inköp och upphandling inom bygg och fastighet? Känner du att du vill utveckla dig och ta ett större grepp för att skapa nytta och värde genom affärsmässiga ramavtal inom området? Kanske har du relevant erfarenhet från leverantörsbranschen eller annat intressant område? Eller har du arbetat i en kommun eller region?

Vi söker dig som är nyfiken och vill vara med och utveckla området – hos oss får du chansen att påverka framtiden!

Tjänsten
Vi söker en person som framförallt ska ansvara för ramavtalen inom vår kategori Bygg och fastighet. Kategorin innehåller idag ramavtalen Bostadshus, Förskolebyggnader och Hyresmoduler, men vi ser potential för stark utveckling inom kategorin genom nya ramavtalsområden.

Som kategoriansvarig är du ansvarig för att ramavtalens utveckling, funktionalitet, följsamhet och effekt nås genom en proaktiv strategi, plan och avtalsförvaltning. Kategoriansvarig sätter en kategoriplan och strategi tillsammans med sitt kategoriteam och ansvarar för att överenskomna aktiviteter genomförs, exempelvis avtalsuppföljningar, leverantörs- och kundträffar samt utvecklingsprojekt inom kategorin.

En stor del av arbetet ligger i att utveckla avtalsportföljen och ramavtalen i dialog med kunder, leverantörer och branschorganisationer. En annan viktig samarbetsarena är den med våra ägare, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Frihet under ansvar är ledord då varje ramavtal har egen budget och alla ramavtal mäts mot hållbarhet och följsamhet.

Vi jobbar teambaserat i kategori- och upphandlingsteam, så din roll blir att tillsammans med upphandlare, jurister och andra nyckelpersoner driva kategorins avtalsportfölj så att den blir relevant och värdeskapande för våra kunder. Viktigt är att du kan balansera olika intressen och alltid ha den goda affären i centrum för att på så sätt bringa bästa nyttan till våra kunder.

Kvalifikationer

  • Relevant eftergymnasial utbildning
  • Minst fyra års relevant arbetslivserfarenhet från leverantörsmarknaden alternativt från relevant roll hos någon av våra kunder
  • Kommunikativ förmåga – att kunna arbeta med anpassade budskap till målgrupper och individer både i skriftlig och muntlig form
  • Van att leda förändring samt att hantera och utveckla information
  • Förmåga att söka samarbetslösningar med många olika parter och intressen
  • Arbete med och kunskap inom entreprenadupphandling är meriterande
  • Erfarenhet av leda arbetsgrupper och utvecklings- och verksamhetsprojekt är meriterande

Din profil

För att lyckas i ditt arbete är du kundorienterad och gillar att träffa människor och bygga relationer, då en stor del av arbetet bygger på att utveckla ramavtalen och portföljen i dialog med kunder,  leverantörer och andra intressenter. Samarbete och att driva team framåt är något du verkligen tycker om. Vidare håller du dig uppdaterad på marknaden och omvärlden samt drivs av att skapa kundnytta och se resultat av ditt arbete. Vi ser också att det är viktigt att du har förmågan till struktur och organisering för att lyckas i ditt arbete hos oss.

Du delar våra värderingar genom att vara nyfiken, schysst, vass och relevant. Som medarbetare hos SKL Kommentus uppmuntras du till ständig utveckling och hos oss får du arbetskamrater med stort engagemang för vår vision och uppdrag – att vara offentlig sektors mest värdeskapande samarbetspartner.

Ansökan

Vi ser fram emot din ansökan senast 16 augusti.

Om SKL Kommentus
SKL Kommentuskoncernen består av fyra bolag och vi är fler än 160 medarbetare på kontor i Stockholm, Malmö och Göteborg. Vi är sedan november 2018 en Great Place To Work-certifierad arbetsplats. Läs mer om vår verksamhet på vår www.sklkommentus.se

Vi finns för att hjälpa offentlig sektor att skapa mesta möjliga nytta för invånarna.


Sista ansökningsdag
16 augusti