Linköpings kommun söker verksamhetschef upphandling

Om arbetsplatsen

Det tidigare Upphandlingscentret i kommunalförbundets regi som varit ett samarbete mellan Norrköping och Linköping kommer nu att delas upp och resultera i en upphandlingsverksamhet per respektive kommun. I Linköpings kommun kommer Upphandlingsverksamheten att vara placerad under VSS, Verksamhetsstöd och service, som i dagsläget har fem verksamheter där totalt ca 190 personer arbetar. Från 2020-01-01 kommer Upphandling ingå som en ny verksamhet under VSS.

Upphandlingsverksamheten i Linköpings kommun kommer att utökas i förhållande till det tidigare Upphandlingscentret och kommer framöver även innefatta områdena Inköp och E-handel. Placeringen kommer initialt att vara Ågatan i Linköpings city och till årsskiftet 21/22 sker en flytt till nybyggda lokaler i Ebbepark.

Arbetsbeskrivning

Som verksamhetschef över Upphandling har du fullt personal-, verksamhets- och budgetansvar över din verksamhet inom upphandling. Din roll består till största delen av chefskapet men även av att operativt handha upphandlingar. Du samarbetar med kommunens beställare och samarbetspartners, ger råd och stöd i upphandlingsfrågor och genomför egna upphandlingar. I uppdraget ingår även att representera Linköpings kommun i upphandlingsfrågor.

Du kommer också ha ett helhetsansvar som processledare över kommunens inköpsorganisation, där du säkerställer ett gemensamt tillvägagångssätt för alla i hela kommunen. Rollen innebär även att du leder arbetet, utifrån uppdraget, att driva arbetet med att utveckla strategier och processer för upphandling, inköp och e-handel. Samordning av varudistribution genom e-handel ingår som en del i det arbetet. I din roll som processledare kommer du bland annat att förvalta och utveckla processerna, skapa effektivisering och övergripande ansvar över att information når ut i hela kommunen. Du säkerställer arbetet med avtalsuppföljning, avtalstrohet samt riskanalys. Regelverk och utbildning till kommunens verksamheter ligger inom ditt ansvarsområde.

Kvalifikationer

Vi ser att du har högskole- eller universitetsutbildning inom affärsjuridik eller annat område som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har dokumenterad erfarenhet av arbete med LoU och du har varit chef under ett antal år. Strategiskt och operativt upphandlingsarbete är absolut inget nytt för dig och vi ser det som meriterande om du har mediavana. Vi vill att du känner dig bekväm i att handla på affärsmässig grund och att du har en ekonomisk medvetenhet. God svenska i tal och skrift, samt även en grundläggande kunskap inom engelska språket, är en nödvändighet för att kunna hantera alla delar i rollen. Du har B-körkort.

Du är en naturlig ledare som skapar engagemang och tydlighet för dina medarbetare. Din förståelse för och tillämpning av affärsmässiga principer är god där du arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Att lyssna, kommunicera med medarbetare och lösa konflikter på ett smidigt sätt faller sig naturligt för dig, du har lätt för att skapa kontakter och är utåtriktad och social i yrkesmässiga sammanhang. Du besitter förmågan att kunna skilja på det professionella och det privata, är trygg och stabil och har god självinsikt. Du har ett genuint intresse för att se och hjälpa andra personer att växa och utvecklas i sin arbetsroll och förstår vikten av detta i ett chefsskap.

Strukturerad, planerad samt organiserad är ord som beskriver dig som person. Din roll i verksamheten ter sig tydlig för dig och fömågan att ta hänsyn till verksamhetens bästa är en självklarhet. Du är väl insatt i upphandlingsarbete där din förståelse för de fackmässiga termerna av arbetet är särskilt bra och du underhåller kontinuerligt din specialistkunskap.

Information om tjänsten

Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1 st
Sista ansökningsdatum: 2019-11-24
Referensnummer: 4110

Välkommen med din ansökan!

Kontaktperson

Petra Myrinder, HR-konsult, 013-26 31 31
Magnus Sjöberg, Förvaltningschef, 013-26 39 34

Facklig företrädare

Janin Tekkeden, SACO, 013-26 32 44
Eva Stjärnström Nilsson, SSR, 013-20 78 54
Britt-Marie Sandström, Vision, 013-20 71 40

Om Verksamhetsstöd och service

På förvaltningen Verksamhetsstöd och service finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. I vår mångfasetterade förvaltning ingår verksamheterna Ekonomiservice, HR-service, Kontakt Linköping, LK-data och Stadsarkivet. Att arbeta inom Verksamhetsstöd och service innebär att du är med och bidrar till utvecklingen av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar. För att säkerställa en god och användbar service strävar vi ständigt efter att ligga i framkant – oavsett om det gäller att lösa våra kunders utmaningar, hitta nya effektiva metoder eller digitalisera processer.

Om Linköpings kommun

I Linköpings kommun är idéer och innovation centralt. Det är nämligen idérikedomen hos kommunens engagerade och inflytelserika medarbetare som ger Linköping möjligheten att utvecklas och vara en av Sveriges snabbast växande städer. Här är kreativitet, mångfald och jämställdhet minst lika viktigt som att ligga i framkant när det gäller världsledande högteknologi och nytänkande forskning. Tillsammans förbättrar vi våra invånares vardag och framtid. Linköping – Där idéer blir verklighet. För mer information om hur det är att arbeta hos oss hittar du här: linkoping.se


Sista ansökningsdatum
2019-11-24

Referensnummer
4110