MSB söker Upphandlare

Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig. Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.

Jämställdhet och likabehandling ska genomsyra MSB:s arbete internt och externt. Vi välkomnar alla
sökande och ser en tillgång i att vi tillsammans kan spegla den variation som finns i samhället. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

MSB arbetar med informationssäkerhet, cybersäkerhet och säkra kommunikationer. Vi arbetar för att
göra hanteringen av samhällsstörningar mer effektiv, så att konsekvenserna i samhället begränsas. Vidare arbetar vi med krisberedskap och civilt försvar som handlar om att stärka samhällets förmåga att
förebygga och hantera kriser och krig.

Avdelningen för verksamhetsstöd har i uppgift är att organisera, driva och utveckla de administrativa
expertområdena på MSB inom; planering och uppföljning, it, informationshantering, HR, ekonomi,
intern service och lokalförsörjning, verksamhetsskydd, verksamhetsutveckling och upphandling.

Är du MSB:s nya upphandlare?

MSB söker nu en upphandlare med erfarenhet av IT-upphandlingar då en av våra erfarna upphandlare
ska gå i pension. Vi hoppas att du vill arbeta med oss i vårt härliga team på upphandlingsenheten som
leds av myndighetens upphandlingschef.

Förutom roliga arbetskamrater och intressanta arbetsuppgifter så erbjuder vi bland annat våra
medarbetare en stimulerande arbetsmiljö i form av ljusa, nya och moderna lokaler. Vi arbetar
aktivitetsbaserat och strävar mot det papperslösa kontoret.

Enhetens uppgift är att styra, utveckla, förvalta och följa upp MSB:s arbete med upphandling och
avtalsförvaltning. Vidare ingår att inrikta och driva myndighetens upphandlingsarbete och utveckla och
förvalta tillhörande systemstöd, processer och rutiner samt metoder för uppföljning av avtal och
leverantörer.

Som nyanställd på MSB erbjuder vi en grundläggande och gedigen introduktion. Vi har ett stort utbud av
interna och externa utbildningar för att ständigt höja våra medarbetares kompetens.

Arbetsuppgifter

Som upphandlare med inriktning på IT kommer du i första hand att arbeta med upphandling av både
varor och tjänster inom IT- området, men även upphandling inom andra områden kan förekomma.

Du kommer att arbeta i alla delar i inköpsprocessen. Arbetet innebär ett nära samarbete med chefer och
medarbetare inom hela myndigheten. Du kommer även ha kontakt med andra myndigheter,
organisationer samt olika leverantörer.

I mindre upphandlingar är det du som upphandlare som är den drivande, medans större upphandlingar
drivs som projekt med en ansvarig projektledare.

Du driver förbättringsarbeten och arbetar med utvecklingsfrågor inom ditt ansvarsområde men även för
enheten som helhet. Tillsammans med kollegorna kommer du att arbeta med att utveckla, effektivisera
och kvalitetssäkra myndighetens inköpsprocess. Du kommer även att bidra till rådgivning och utbildning inom området.

Din kompetensprofil

Vi söker dig som har

– universitets-/högskoleutbildning inom teknik/IT, juridik, statsvetenskap, ekonomi eller annat relevant
område och har arbetat minst tre år med offentlig upphandling eller,
– slutförd YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling och har arbetat minst tre år med offentlig
upphandling eller,
– minst fem år praktisk erfarenhet inom offentlig upphandling med IT-inriktning.

Det är ett krav att du har goda kunskaper om inköpsprocessen och LOU. Meriterande är kunskaper om
LUFS.

Det är meriterande om du har flerårig erfarenhet av att genomföra IT-upphandlingar eller upphandlingar som bedöms vara likvärdiga.

Det är viktigt att du har god analytisk förmåga och har lätt för att skapa dig överblick och se samband.
Då arbetet innebär mycket kontakter behöver du även ha en mycket god samarbetsförmåga och ha en
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Du är drivande, stresstålig och van att arbeta självständigt. Det är viktigt för dig att leverera förväntade
resultat med hög kvalité. Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Som anställd i staten bidrar du till att utveckla en god förvaltningskultur, präglad av demokrati,
mänskliga rättigheter och rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet.

Anställningsvillkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning med i första hand placering i Karlstad. Placering i Stockholm kan
diskuteras. MSB tillämpar provanställning.
Resor i tjänsten förekommer.

Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt
bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.

Är du intresserad?

Har du frågor kontakta:
Tove Frostvik, enhetschef. Fackliga företrädare är Nicklas Bergqvist (SacoS), Anna Anelius eller Therese Hahne (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO).
Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Din ansökan ska vara inkommen till MSB senast den 25 mars 2021, märkt med referensnummer
2021/45.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Löneform: Månadslön
Sysselsättningsgrad: 100%
Ort: Karlstad eller Stockholm


Sista ansökningsdatum: 2021-03-25

Referensnummer: 2021/45

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *