Skatteverket söker strategisk inköpare

Är du en lagspelare som ser möjligheter och triggas av att göra bra affärer? Har du flera års erfarenhet som strategisk inköpare inom offentlig sektor? Vi erbjuder dig ett utvecklande och stimulerande arbete där vi tillsammans skapar samhällsnytta.

Om jobbet
Som strategisk inköpare arbetar du med att stödja Skatteverkets medarbetare genom att utifrån deras behov och beslutade strategier upphandla varor/tjänster affärsmässigt, effektivt och i enlighet med gällande upphandlingslagstiftning, främst lagen om offentlig upphandling (LOU). Du genomför viktiga upphandlingar där du bidrar med affärsmässighet och upphandlingskompetens. Du leder upphandlingsprojekten, hjälper referensgrupper att formulera krav, upphandlar och ansvarar för den kommersiella avtalsförvaltningen. Vidare arbetar du aktivt i kategoristyrningsarbetet och bidrar till att ta fram specifika kategoristrategier. Vi ser gärna att du motiveras av att utveckla leverantörskontakter och stötta verksamheten i leveransuppföljningen.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med kunniga kollegor. Arbetet är kvalificerat och spänner över många frågor vilket ger dig nya kunskaper på bredden och på djupet. Arbetstiden är flexibel och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Inköpsenheten genomför upphandling och avrop för Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och Valmyndigheten. Arbetet bedrivs tvärfunktionellt med andra kollegor med olika kompetenser inom enheten samt den beställande verksamheten. Inköpsarbetet bedrivs utifrån ett helhetsperspektiv i dialog med verksamheten, med allt från behovsinventering till uppföljning och analys. Inköpsenheten består av cirka 40 medarbetare och är uppdelad i tre sektioner med operativa och strategiska roller i varje sektion. Enheten behöver nu förstärkas med flera strategiska inköpare medplaceringsort i Malmö, Östersund, Eskilstuna, Visby eller Linköping.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

• ha analytisk förmåga och en mycket god förmåga att kommunicera
• vara trygg och stabil som person och i din yrkesroll
• ha ett coachande förhållningssätt, helhetssyn och ser värdet av dialog, förankring och samverkan
• vara utvecklingsorienterad, nytänkande och ha erfarenhet av att driva utvecklings- och förändringsarbete
• ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Du ska även ha:

• relevant högskoleutbildning om 120p/180hp (juridik, ekonomi, logistik eller teknik) eller annan utbildning som bedöms likvärdig
• flera års aktuell erfarenhet som strategisk inköpare i offentlig verksamhet
• aktuell och god erfarenhet samt kunskap om lagen om offentlig upphandling
• erfarenhet och förmåga att använda IT-verktyg och stödsystem inom upphandling/inköp

Det är önskvärt att du har erfarenhet av upphandling inom ramen för kategoristyrning, större tjänsteupphandlingar och entreprenadupphandlingar.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

Arbetsuppgifterna är placerade i säkerhetsklass och vi kommer att genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll före beslut om anställning.

skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Löneform: Individuell lönesättning
Antal lediga befattningar: 3
Sysselsättningsgrad: 100%
Ort: Malmö, Östersund, Eskilstuna, Visby eller Linköping
Län: Ospecificerad arbetsort
Land: Sverige
Referensnummer: 2020/344
Kontakt:
Andreas Furuvik, Sektionschef, 010-572 96 16
Susanne Aderheim, Sektionschef , 010-574 27 43
Petrus Potrus, Hr-specialist rekrytering, petrus.potrus@skatteverket.se
Facklig företrädare:
Eva Eriksson, Saco, 010-574 84 74
Viking Hermén, ST, 010-574 80 13
Sista ansökningsdag: 2020-04-27


Sista ansökningsdag
2020-04-27

Referensnummer
2020/344