Skatteverket söker Strategisk inköpare inom IT

Är du en lagspelare som ser möjligheter och triggas av att göra bra affärer? Har du flera års erfarenhet som strategisk inköpare inom offentlig sektor? Vi erbjuder dig ett utvecklande och stimulerande arbete där vi tillsammans skapar samhällsnytta.

Om jobbet
Som strategisk inköpare arbetar du med att stödja Skatteverkets medarbetare genom att utifrån deras behov och beslutade strategier upphandla varor och tjänster affärsmässigt, effektivt och i enlighet med gällande upphandlingslagstiftning, främst lagen om offentlig upphandling (LOU). Du genomför viktiga upphandlingar där du bidrar med affärsmässighet och upphandlingskompetens. Du leder upphandlingsprojekten, hjälper referensgrupper att formulera krav, upphandlar och ansvarar för den kommersiella avtalsförvaltningen. Vidare arbetar du aktivt i kategoristyrningsarbetet och bidrar till att ta fram specifika kategoristrategier. Du motiveras av att utveckla leverantörskontakter och stötta verksamheten i leveransuppföljningen.

Inköpsenheten genomför upphandling och avrop för Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och Valmyndigheten. Arbetet bedrivs tvärfunktionellt med andra kollegor med olika kompetenser inom enheten samt den beställande verksamheten. Inköpsarbetet bedrivs utifrån ett helhetsperspektiv i dialog med verksamheten, med allt från behovsinventering till uppföljning och analys. Inköpsenheten består av cirka 40 medarbetare och är uppdelad i tre sektioner med operativa och strategiska roller i två sektioner, samt en sektion med stödjande roller som Jurister, inköpscontroller, kategoriledare med flera.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med kunniga kollegor. Arbetet är kvalificerat och spänner över många frågor vilket ger dig nya kunskaper på bredden och på djupet. Arbetstiden är flexibel och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

  • vara analytisk och ha en mycket god problemlösningsförmåga
  • ha goda kommunikationsfärdigheter och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och engelska
  • ha god samarbetsförmåga, helhetssyn och se värdet av dialog, förankring och samverkan
  • vara utvecklingsorienterad

Du ska även ha:

  • relevant högskoleutbildning om 120p/180hp (juridik, ekonomi, logistik eller teknik) eller annan utbildning som bedöms likvärdig
  • minst 5 års aktuell arbetslivserfarenhet som Upphandlare/Strategisk inköpare inom offentlig verksamhet, där du genomfört upphandlingar inom LOU
  • erfarenhet av och van användare av IT-verktyg och stödsystem inom upphandling/inköp

Det är önskvärt att du har erfarenhet av upphandling inom ramen för kategoristyrning, större tjänsteupphandlingar och entreprenadupphandlingar. Vidare är det även önskvärt med erfarenhet av att driva utvecklings- och förändringsarbete.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap

På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. I webbformuläret svarar du också på några kompletterande frågor som bland annat ersätter ett personligt brev.

Med anledning av Covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.

Välkommen med din ansökan! Ansök senast den 30 mars 2021.

 

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Kontakt
Andreas Furuvik, Sektionschef , 010-5729616
Caroline Inaborg, HR-specialist rekrytering, 010-574 33 21
Fackliga företrädare
Eva Eriksson, Saco, 010-574 84 74
Jeanette Forsgren, ST, jeanette.forsgren@skatteverket.se


Sista ansökningsdatum: 2021-03-30

Referensnummer: 2021/417

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *