Strategiska inköpare till Inköp i Sörmland – Västmanland

För att kunna stödja vården och övrig verksamhet söker vi nu strategiska inköpare till vårt team. Vill du ha en tjänst där du jobbar nära verksamheten och får möjlighet att jobba inom ett eller flera olika områden, allt från medicinteknik, IT, läkemedel och livsmedel? Vi söker dig som vill bli en del av ett modernt kategoristyrt inköpsarbete och som vill bidra till utveckling hos oss.

Arbetsuppgifter

I rollen som strategisk inköpare ansvarar du att driva upphandlingsprojekt mot satta mål, genom att analysera, tidsätta, skapa underlag, utvärdera, teckna och implementera avtal med fokus på affärsmässiga och ändamålsmässiga leveranser. Det ingår också att under avtalstiden följa upp och genomföra leverantörsdialoger tillsammans med både leverantörer och uppdragsgivare.

Du kommer att ingå i kategoriteam och vara upphandlingsspecialist inom något eller några av våra kategoriområden, till exempel IT, medicinteknik eller facility management. Tillsammans med övriga medarbetare kommer du att bidra till att utveckla Inköpsverksamheten och dess processer och rutiner. Om du har systemkunskap och förvaltningserfarenhet av upphandlingssystem/verktyg finns det möjlighet att få ansvar och utvecklas inom det området.

Arbetsgruppen som du kommer att ingå i består av 18 strategiska inköpare. I arbetet ingår resor (på arbetstid) då man arbetar både i Sörmland och Västmanland.

Om arbetsplatsen

Inköp är en expert- och stödfunktion för både Region Sörmland och Region Västmanland. Det innebär att vi ansvarar för organisationernas upphandlingar av varor, tjänster och byggentreprenader för ett samlat värde om ca 5 miljarder per år. Enheten är en resurs i form av affärsstöd, i alla typer av inköpsfrågor. Vi har också det övergripande ansvaret för e-handel i Region Sörmland.

Inköpsenheten består av drygt 40 medarbetare. Vi har kontor på orterna Eskilstuna, Nyköping, Katrineholm och Västerås. Vi arbetar kategoristyrt vilket innebär att vi grupperar våra inköp utifrån leverantörsmarknaden för att uppnå största möjliga nytta.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en examen från universitet/högskola inom ekonomi, inköp, juridik eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig, alternativt att du har förvärvat motsvarande kunskaper i arbetslivet.

Vi ser positivt på om du har erfarenhet att projektleda inköps- och upphandlingsarbete, gärna från offentlig sektor där du har tillämpat LOU/LUF/LOV. Erfarenhet av upphandlingsverktyget Visma TendSign eller likvärdigt system är meriterande. Du måste kunna uttrycka dig väl i svenska språket både i tal och i skrift. Goda kunskaper i Officepaketet är ett krav.

Då tjänsten innebär projektledning så är det viktigt för oss att du är bra på att leda och samordna en grupp, att du kommunicerar väl med andra och är tydlig med dina förväntningar. Du är bra på att planera och driva arbetet framåt på ett effektivt sätt och att jobba mot uppsatta mål. Det är också viktigt att du är trygg i dig själv och din yrkesroll och att du är lyhörd, in lyssnande och samarbetar väl med andra i din omgivning. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga kompetenser.

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning på heltid hos Region Sörmland. Tillträde och placeringsort enligt överenskommelse. Möjliga placeringsorter är Eskilstuna, Nyköping, Katrineholm och Västerås.

Urvalsarbete och intervjuer kan ske löpande under ansökningstiden varför vi ber dig att skicka din ansökan snarast möjligt! Bifoga intyg och betygshandlingar med din ansökan.

Välkommen med din ansökan senast 12 januari 2020!

Kontaktpersoner

Pia Larsson
Enhetschef
070-989 50 11

pia.a.larsson@regionsormland.se

Facklig kontakt
Växel 0155-245 000