<

Upphandlare, Stockholm

Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM) arbetar med det maritima och transporthistoriska kulturarvet för att vidga människors världsbild, genom kunskap, upplevelser och engagemang. Vi driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet, Vrak – Museum of Wrecks samt Järnvägsmuseet. Myndigheten är sedan 2009 miljöcertifierad enligt ISO 14001.

Om tjänsten

Som upphandlare hos oss får du arbeta en stor bredd av produkter och tjänster. Du blir en del av en grupp av tre upphandlare som tillsammans arbetar med att ge professionellt stöd och support till samtliga delar av myndigheten. I en grupp med ytterligare två upphandlare arbetar du självständigt, i dialog med beställare, med att ansvara för och genomföra upphandlingar från start till mål. Du blir även ett konsultativt stöd till verksamheten i frågor kopplade till inköp och upphandling och är drivande igenom hela upphandlingsprocessen, från behovsinventering till avtalsskrivning med efterföljande avtalsförvaltning. För att det ska bli ett effektivt samarbete krävs det att du är pedagogisk i ditt sätt att förklara och är tydlig med vilka ramar de inblandade ska förhålla sig till, men även att du är inlyssnande till de behov som finns och kan hitta den bästa lösningen framåt. Som upphandlare hos oss har du många interna kontaktytor, men även externa i form av andra myndigheter och museer. Detta främst vid samordning av gemensamma upphandlingar. Arbetsgruppen präglas av ett nära samarbete och erfarenhetsutbyte för att utveckla såväl individen som gruppen, men även för att utveckla och skapa nya arbetssätt och rutiner.

 

Din kompetens, erfarenhet och bakgrund

Du ska ha eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling, inköp, ekonomi, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha minst ett års arbetslivserfarenhet av att självständigt arbeta med offentliga upphandlingar över direktupphandlingsgränsen. Erfarenheten ska inte inkludera LIA eller annan praktik. Du ska ha goda kunskaper i lagen om offentlig upphandling (LOU) samt kunna tolka och ge stöd i dess rättstillämpning och gällande praxis. Du ska även ha arbetat i ett upphandlingsverktyg/system och vi ser det som meriterande om det varit TendSign eller Kommers. Du ska ha mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift och även goda kunskaper i MS Office, speciellt avseende Excel och Word. Har du arbetat med strategiskt inköpsarbete med allt från behovsinventering och framåt, ses även det som meriterande.

Dina egenskaper

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Du har en hög kommunikativ förmåga och du är inlyssnande till behov, samtidigt som du pedagogiskt kan förklara rutiner och tillvägagångssätt i upphandlingsförfarandet. Du har lätt för att skapa goda samarbeten och du bidrar gärna med egna erfarenheter och kunskaper till gruppen. Du tar gärna egna initiativ inom ditt område och är drivande och självgående men är inte heller rädd för att ställa frågor för att få saker förtydligade. Du tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter och har en hög struktur och noggrannhet som genomsyrar ditt arbete. Detta gör att du klarar av att hålla en hög servicenivå, även när arbetsbelastningen stundtals är hög. Du har ett analytiskt förhållningssätt och söker nästa utmaning i att utveckla dig och dina kunskaper inom upphandlingsområdet. Då vi arbetar med hela spektret av produkter och tjänster i våra upphandlingar, är det viktigt att du trivs i en sådan roll och uppskattar bredden i arbetet.

 

Mer om oss

Rollen som upphandlare är placerad vid HR- och ekonomienheten. Enheten arbetar myndighetsövergripande och stöttar samtliga myndighetens verksamheter i Stockholm, Karlskrona och Gävle, varav resor kan förekomma i tjänsten.

 

Anställning

Tillsvidareanställning, heltid, dagtid. 6 månaders provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.

 

Lön

Månadslön, vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.

 

Kontaktperson

Ola Svahn, Enhetschef: 0455-35 93 65

 

Fackliga kontaktpersoner

Jelena Zuko, ST: 0455-35 93 79

Erik Hedin, SACO: 08-519 558 38

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 16 januari genom att registrera dig via länken till vår hemsida nedan, bifoga CV och personligt brev.

 

Övriga upplysningar

Statens maritima och transporthistoriska museer är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. SMTM har som målsättning att i personalsammansättningen spegla den mångfald som finns i samhället. Har du rätt kompetens är du intressant för oss, oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

SMTM har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringsföretag och liknande.


Kontaktperson
Ola Svahn, Enhetschef: 0455-35 93 65

Sista ansökningsdag: 2022-01-16

Ref 2.3-2021-1936

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.