Upphandlare till Lunds universitet

Lunds universitet, Universitetsförvaltningen, Sektionen Ekonomi

Brinner du för den goda affären, upphandling och utveckling?

Upphandlingsavdelningen befinner sig mitt i händelsernas centrum kring universitets forskning och utbildning och ansvarar för att vägleda upphandlingsverksamhet för Lunds universitet. Upphandling är ett viktigt verktyg för att möjliggöra innovation och utveckling mot ett hållbart samhälle och där digitaliseringens möjligheter att effektiviseras tas till vara. Här har vårt arbete bara börjat och mycket spännande återstår- här kommer du att göra skillnad.

Avdelningen ansvarar för att stödja och genomföra universitetets behov av upphandling och avtalsförvaltning samt tillgängliggöra avtalade varor och tjänster i universitetets e-handelssystem. Vi arbetar utåtriktat i nära samarbete med forskare, beställande verksamhet och marknaden i syfte att uppnå den bästa affären utifrån såväl kostnads- och effektivitetsmål som andra strategiska behov.

Totalt arbetar idag 18 personer på avdelningen varav de flesta är upphandlare med självständigt ansvar. Avdelningen består även av e-handelssamordnare och inköpsanalytiker. Vi arbetar i grupper, ledda av gruppchefer. Avdelningen består av engagerade, drivna och kompetenta medarbetare och här ges du möjlighet till en inspirerande kollegial arbetsmiljö med löpande kompetensutveckling inom relevanta områden. Vi sitter i Lunds myllrande stadskärna med bara tio minuters promenad till tåg- och busstationer vid Lunds centrum. Här finns både affärer och lunchrestauranger alldeles runt hörnet.

Vi erbjuder

Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Vi har även ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss: https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss

Arbetsuppgifter och ansvarsområden

I dialog med leverantörer och beställande verksamhet skapar du goda affärsupplägg. Du är en självständig projektledare som genomför kvalificerade upphandlingar och avtal åt beställande verksamhet. Du ansvarar för att bistå verksamheten i olika typer av upphandlingar genom hela processen, vilket i regel innefattar behov- och marknadsanalys, upphandlingsstrategi samt upphandlingsarbete. Arbetet innefattar även en aktiv och kontinuerlig avtalsuppföljning. Vidare arbetar du även med att analysera inköpsmönster och bidrar aktivt till utveckling av avdelningens arbete samt bidrar du till att utveckla dina kollegor. I rollen ingår det även att fungera som stöd till verksamheterna i upphandlingsfrågor.

Arbetet utförs på plats i Lund men innebär också resor till universitetets olika verksamheter, framförallt i Lund och Malmö.

Vi välkomnar i första hand dig med gedigen arbetslivserfarenhet inom offentlig upphandling men välkomnar även sökande som har begränsad erfarenhet inom detta område. I detta fall gör vi en anpassad introduktion med stöd av en mentor där du stegvis får ett ökat ansvar.

Krav för anställningen är

  • Eftergymnasial utbildning tre år eller mer inom inköp, ekonomi, teknik, juridik eller annat område som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt. Alternativt examen från kvalificerad yrkesutbildning inom inköp eller offentlig upphandling i två år eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant.
  • En förmåga att leda dig själv och andra i de projekt man driver och ansvarar för. Du ska därför vara noggrann, strukturerad och analytisk
  • En förmåga att omsätta analyser och mål i strategiska affärsupplägg som bidrar till den goda affären.
  • Du är intresserad av din omvärld och föreslår ständiga förbättringar inom ditt ansvarsområde.
  • En god kommunikativ förmåga och att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift.
  • Erfarenhet av att hålla i möten och förmåga att känna dig trygg i rollen att genomföra presentationer inför publik.
  • Arbetet kräver samarbete med olika funktioner i vår verksamhet och därför ska du både ha vilja och god förmåga att underhålla och utveckla relationer med dina kollegor, beställare, leverantörer och andra intressenter.
  • Vår avdelning består av personer med olika erfarenheter och kompetensprofiler. Vi söker dig som har förmågorna att agera på ett prestigelöst sätt och att dela med sig av sina erfarenheter för att på så sätt utvecklas tillsammans.
  • Du har en god förmåga i att använda Microsoft Word, Excel och Powerpoint.
  • Flytande svenska i tal och skrift då merparten avtal förhandlas och skrivs på svenska.
  • God förmåga i engelska i tal och skrift då vissa avtal förhandlas och skrivs på engelska.
  • Stor vikt läggs vid personlig lämplighet

Meriterande för anställningen är

  • Erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar enligt LOU
  • Erfarenhet av att genomföra komplexa affärer och avtalsförhandlingar i näringslivet som köpare eller säljare
  • Erfarenhet av att genomföra komplexa upphandlingar enligt LOU

Övrigt

Vi erbjuder en visstidsanställning i 18 månader med tillträde den 1 mars 2022 eller enligt överenskommelse.

Anställningen söks via universitetets rekryteringssystem. Ansökan ska innehålla ett personligt brev med motivering till varför du är intresserad av anställningen och på vilket sätt anställningen matchar dina meriter. Ansökan ska även innehålla ditt CV.


Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *