Upphandlare till Piteå kommun

Söker du ett omväxlande arbete i en utvecklande miljö? Vi söker en driven upphandlare med sinne för goda affärer. Som upphandlare hos oss får du arbeta med många spännande uppdrag och bidra i det pågående utvecklingsarbetet. Vill du följa med på vår förändringsresa? Välkommen med din ansökan senast 8 maj.

Piteå är känd för sin gemytliga atmosfär och det bor drygt 42 300 människor här. Piteå kommun är den största arbetsgivaren i Piteå med ca 4 000 medarbetare. Kommunledningsförvaltningen arbetar på kommunstyrelsens uppdrag med att leda och samordna planeringen och uppföljningen av kommunens ekonomi och verksamheter. Vi söker dig som tar initiativ, gillar att samarbeta med andra och gärna delar med dig av din kunskap. Vi erbjuder dig ett arbete där du får utvecklas, ha roligt och göra skillnad.

Kommunorganisationen har ett gemensamt uppdrag att arbeta för verksamhetsutveckling med stöd av digital teknik. För Inköpsenheten och Ekonomiavdelningen innebär det att driva ett kommunövergripande förändringsarbete för en successiv övergång till en digital inköpsprocess med nya roller och nytt arbetssätt. Systemstöd för beställning (e-handel) implementeras just nu och systemstöd för inköpsanalys kommer att införas. Inköpsenheten tillhör Ekonomiavdelningen som är en del av Kommunledningsförvaltningen. Inköpsenheten ansvarar för den kommunövergripande inköpsprocessen med fokus på upphandling och uppföljning.

Vill du följa med på vår spännande utvecklingsresa?
Som upphandlare hos oss kommer du att få arbeta i en utvecklande miljö med många utmanande och omväxlande uppdrag. Upphandlingarna varierar i omfattning och komplexitet från t ex. läkemedelsrobot och bärgning av vrak till livsmedel. Förutom att leda och driva upphandlingsprocessen inom olika spännande områden kommer du även får möjlighet att delta i det kommunövergripande förändringsarbetet.

Vad innebär uppdraget?
I uppdraget ingår att genomföra kommunövergripande upphandlingar med fokus på affärsmässighet och kostnadseffektivitet. Du driver självständigt stora strategiska upphandlingar inom sortiment, tjänster eller entreprenader. Du upprättar upphandlingsplaner och leder arbetet genom hela upphandlingsprocessen, från behovs- och marknadsanalys, leverantörsdialog till implementering av avtal. I uppdraget ingår även avtalsuppföljning och analys av inköpsdata samt avtalsförvaltning inom dina avtalsområden. Som upphandlare har du rollen som expert inom upphandlingslagstiftningen och bidrar med spetskompetens inom inköpsområdet. Du kommer att arbeta i team tillsammans med övriga upphandlare, sakkunniga referensgrupper och andra specialistkompetenser i kommunen. Uppdraget innefattar också fortlöpande kommunikations- och utbildningsinsatser inom inköpsområdet och du kommer ha många externa och interna kontakter med leverantörer, kunder och samarbetspartners.

Ett professionellt förhållningssätt, drivkraft till förändring, god analytisk förmåga samt sinne för goda affärer värderas högt i tjänsten. Vi erbjuder dig ett utvecklande och komplext uppdrag där samarbete, kvalitet och goda resultat värderas högt.

Kvalifikationer

  • Akademisk examen inom juridik, ekonomi, teknik eller annan likvärdig utbildning/erfarenhet
  • Erfarenhet av offentlig upphandling eller annat strategiskt inköpsarbete är meriterande
  • Kunskap inom upphandlingslagstiftningen och entreprenadjuridik är meriterande
  • Erfarenhet av avtalsuppföljning och att leda förhandlingar är meriterande

Personliga egenskaper

  • Du är van att prioritera och självständigt leda och driva processer framåt
  • Du är lösningsfokuserad, analytisk och strukturerad med helhetssyn
  • Du är trygg i din yrkesroll med hög integritet
  • Du är kvalitetsmedveten med resultatfokus och säkerställer att regelverk följs
  • Du tänker nytt, utvecklar idéer och prövar gärna nya arbetssätt för att effektivisera och kvalitetssäkra
  • Du har god samarbetsförmåga och kommunicerar på ett konstruktivt och tydligt sätt

Övrigt
Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast 2022-05-08

Vi undanber oss kontakt från andra annonsörer och konsulterande rekryteringsföretag.

Kontaktpersoner

Tuula Rosenberg, Inköpschef, 0911-69 60 98, tuula.rosenberg@pitea.se

Sten Andersson, Vision, 0911-69 69 70, sten.andersson@pitea.se

Hanna Backman, Akademikeralliansen, 0911-69 61 85, Hanna.Backman@pitea.se


Kontaktpersoner

Tuula Rosenberg
Inköpschef
0911-69 60 98
tuula.rosenberg@pitea.se

Sten Andersson
Vision
0911-69 69 70
sten.andersson@pitea.se

Hanna Backman
Akademikeralliansen
0911-69 61 85
Hanna.Backman@pitea.se

Sista ansökningsdag
8 maj 2022

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *