Upphandlingschef till Inköp på Kungsbacka kommun

Kungsbacka är en växande kommun där både människor och företag utvecklas. Hos oss arbetar människor som vill, vågar och kan. Vill du bli en av oss?

Är du vår nya Upphandlingschef? Vi söker dig som vill fortsätta utveckla Kungsbacka kommuns inköpsarbete.

Strategiskt inköp

I Kungsbacka ser vi sambandet mellan de krav vi ställer genom våra inköp och de mål som vår kommun vill uppfylla. Vi arbetar aktivt med att driva Agenda 2030 framåt genom våra affärer. Kungsbacka är känd för att ligga i framkant och vår inköpsavdelning är i år stolta vinnare av SOIs utmärkelse men också priset högst andel touchless för vår e-handel.

Vi jobbar ständigt med att utveckla våra processer och arbetssätt, så till dig som vill vara ledare och fortsätta föra oss framåt – Vi hoppas vi får se just din ansökan!

Rollen som enhetschef för upphandling

Som chef för Upphandling kommer du leda och fortsätta utveckla verksamheten, genom att coacha och utveckla dina medarbetares förmåga att självständigt agera inom det egna ansvarsområdet. Rollen innefattar ett direkt personalansvar för 12 medarbetare som skapar ca 100 upphandlingar per år där kommunens inköp omsluter totalt ungefär 3 miljarder. Just nu har vi exempelvis fokus på kategoristyrning, spendanalyser, Agenda 2030, avtalsuppföljning och tidiga dialoger, så även om vi fått fina utmärkelser så finns det alltid utvecklingspotential.

Du ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp och förväntas medverka i den gemensamma verksamhetsutvecklingen. Du kommer utöver din naturliga kontakt med näringslivet dessutom samverka med exempelvis Region Halland, Hallandskommunerna, Göteborgsregionen och andra viktiga samarbetspartners i och utanför Kungsbacka.

Din profil

Utbildning: Examen, högskoleutbildning inom ekonomi, juridik eller Offentlig förvaltning, alternativt YH utbildning inom inköp/upphandling i kombination med en annan eftergymnasial utbildning.

Du har flerårig arbetserfarenhet inom inköp och upphandling samt är trygg i inköpsprocesserna.

Vi ser gärna att du har kunskap om inte bara inköpsprocessen utan även beslutsförloppet kring upphandlingar i en offentligt styrd verksamhet. Du är mycket väl förtrogen med LOU, samt de övriga upphandlingslagarna men också avtalslagen och sekretesslagen samt processerna kring överprövning.

Som person är kommunikativ, målinriktad och ansvarsfull. Du behöver förmåga att arbeta strukturerat. Du brinner för goda affärer och har genom din erfarenhet och kunskap förmåga att hitta innovativa lösningar, skapa trygghet och vägleda din verksamhet och dina medarbetare.
För dig är en upphandling en affär och inte enbart en juridisk process.

Som person har du integritet och är affärsmässig. Du är lyhörd med förmåga att skapa ett gott samarbete. Du ansvarar och driver arbete framåt mot mål och levererar resultat samt prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du anpassar dig till förändrade omständigheter och ser möjligheter, tar egna initiativ och kommer med nya angreppssätt. Du är en person som vet hur viktigt det är med motivation som drivkraft men som också har respekt för dina egna behov.

Det är meriterande om du har ledarerfarenhet men inte ett krav. Det är också meriterande om du tidigare har jobbat i en politisk styrd organisation.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Om oss

Inköp har organiserats för att omhänderta hela inköpsprocessen. Verksamheten består av två enheter, upphandling och e-handel samt specialister inom juridik, hållbarhet och logistik. Inköp består av totalt ett 30-tal medarbetare.
Vi arbetar aktivt för att vara en spännande arbetsplats med ett öppet och inkluderande förhållningssätt. För att klara vårt uppdrag för framtiden vill vi knyta till oss medarbetare som vill göra skillnad och som speglar vår omvärld. Verksamhetens fokus är goda affärer som styr mot kommunens mål och gör nytta för pengarna, men just nu precis som hos alla verksamheter så handlar det om att utveckla nya arbetssätt i tider där den digitala utvecklingen tar stora kliv framåt.

Vi söker dig som vill vara med och fortsätta vässa vår verksamhet. Vill du läsa mer om vilka vi är eller hur vi jobbar så kika gärna på hemsidan, googla oss, eller våra kanaler på sociala medier.

Vårt erbjudande och övrig information

Gott ledarskap är viktigt för oss i Kungsbacka kommun. Därför får alla våra chefer gå utbildningen ”Utvecklande Ledarskap”, UL. Utöver det har vi ett gemensamt introduktionsprogram för våra chefer för att du ska känna dig väl förberedd på uppdraget. Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida, https://www.kungsbacka.se/Kommun-och-politik/Sa-har-ar-det-attjobba-hos-oss/

Vi strävar efter en transparent och inkluderande rekryteringsprocess. Därför kommer du att få svara på ett antal frågor i samband med att du skickar in din ansökan. Detta innebär att du inte skall bifoga ett personligt brev utan endast ditt CV. Svaren på frågorna används som del i urval.

Vi har sedan valt att använda tester i vår fortsatta process då det är viktigt för oss med ett så rättvist urvalsarbete som möjligt vilket gynnar mångfald.

Intresserad?

Kul! Då ser vi gärna din ansökan, ditt cv på svenska, senast 8 december 2021, så hör vi av oss till dig.

Om oss förvaltningen för Service

Förvaltningen för Service är Kungsbacka kommuns tredje största förvaltning. Service kärnverksamhet är att tillsammans med förvaltningarna utveckla, leverera och samordna all den service som de behöver för att deras kärnverksamhet ska nå framgång och utvecklas. Detta arbete sker i nära samarbeta med de olika förvaltningarna.

Förvaltningen levererar en stor bredd av tjänster inom fastighet, lokalvård, måltid, IT, medborgar- och kundstöd, rekrytering och lönehantering. Att våra förvaltningar uppfattar oss på ett positivt sätt är en grundläggande förutsättning för en framgångsrik verksamhet. För att möta förvaltningars förväntningar är det vår ambition att alltid vara enkla att nå och förstå och att visa engagemang i varje situation.

Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.

Referensnummer: 2021/697

Sista ansökningsdag: 2021-12-08

Kontakt: Katarina Appelqvist, 0300-837445


Referensnummer: 2021/697

Sista ansökningsdag: 2021-12-08

Kontakt: Katarina Appelqvist, 0300-837445

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.