Arbetsplatsbeskrivning
Som anställd på polisens It-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden. Hos oss får du möjlighet att gör skillnad på riktigt. Vi bidrar till polisorganisationens förmåga att kontinuerligt och på ett rättssäkert sätt tillgodose hela Polismyndigheten och dess drygt 35 000 medarbetares behov av produkter och tjänster inom It, vilket är till nytta för användarna och medborgarna.
I dagsläget består It-avdelningen av cirka 1 000 medarbetare som tillsammans sköter inköp, utveckling, drift, säkerhet och underhåll av It-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden. Vi samverkar även i tekniska frågor och upphandlingar med andra rättsvårdande myndigheter inom landet samt bidrar aktivt till det rättsvårdande arbetet inom EU. Vi stöttar också polisverksamheten i olika typer av ärenden.
Vad kan vi erbjuda dig
- Möjlighet till stimulerande och omväxlande arbetsuppgifter och ett självständigt ansvar
- Möjlighet att bidra till ett viktigt samhällsuppdrag
- Möjlighet till löpande kompetensutveckling
- Centrala lokaler på Kungsholmen
- En friskvårdstimme per vecka
- Friskvårdsbidrag
- Ett gym i fastighetens egna lokaler
Arbetsbeskrivning
Till gruppen it-juridik, söker vi nu en jurist som brinner för upphandlingsrätt och avtal och som genom sitt arbete vill säkra goda affärer. It-juridik ger stöd till It-inköpsfunktionen samt till övriga enheter inom It-avdelningen. Hos oss på It-inköp får du möjlighet att arbeta med utmanande och intressanta upphandlings- och inköpsuppdrag av avancerad it-teknologi i nära samarbete med den polisiära verksamheten.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara ett aktivt och rådgivande stöd i upphandlingar inom It-rättsområdet samt vid avrop/beställningar från befintliga avtal med fokus på upphandlingsrätt. Du kommer att arbeta nära verksamheten och ha täta kontakter med verksamheten. Utöver detta kommer du att jobba med ett flertal utvecklande områden såsom avtalsrätt, offentlighet och sekretess samt allmän förvaltningsrätt.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Granskning och stöd vid utformningen av upphandlingsdokument och avtal
- Rådgivning i avtalsfrågor
- Göra rättsutredningar
- Hantera överprövningsprocesser
- Ansvara för omvärldsbevakning inom upphandlingsområdet
- Hålla interna utbildningar inom upphandlingsområdet
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Jur.kand eller Juristexamen
- Flera års relevant erfarenhet av att arbeta med upphandlingsrätt enligt lagen om offentlig upphandling (LOU), i närtid
- Erfarenhet av att granska och upprätta avtal
- God stilistisk förmåga
- God förmåga att kommunicera på svenska och engelska, i så väl tal som skrift
Meriterande
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av lagen om offentlig upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS)
- Kunskap om säkerhetsskyddslagen
- Erfarenhet av avtalsförhandlingar
- Erfarenhet av att självständigt ha genomfört överprövningsprocesser i förvaltningsdomstol
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen är det viktigt att du är leveransorienterad och förstår vikten av samarbete i positiv anda. Du brinner för att bidra till samhällsnyttan. Som person är du förtroendeingivande och agerar med gott omdöme. Du bidrar till god stämning och har lätt för att samarbeta.
Det är viktigt att du kan förmedla din juridiska sakkunskap på ett pedagogiskt sätt som är anpassat till mottagaren. Du förväntas bl.a. föredra ärenden för It-avdelningens ledning. Du ska vara en mycket god skribent samt ha en god förmåga att hålla muntliga presentationer.
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är drivande och framåt, flexibel och har vana att arbeta såväl självständigt som i grupp. Som rådgivande jurist på It-juridik ska du vara lösningsorienterad och inspireras av att arbeta tillsammans med andra för att gemensamt nå myndighetens utsatta mål.
Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner
Välkommen att kontakta gruppchef Eva-Stina Nordell tfn: 010-563 44 72.
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta HR-konsult Andreas Jönsson tfn: 010-563 96 23, andreas-l.jonsson@polisen.se
Fackliga företrädare
Facklig information lämnas av: Andreas Johansson, Saco, tfn 073-084 13 01; Fredrik Bergh , SACO, tfn 010-563 91 37; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92 Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort:Stockholm, Kungsholmen
Arbetstid: Flexibel arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 4/2 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A037.844/2022 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A037.844/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!