Om Serkon
Serkon är det ledande konsultföretaget inom kommunal ekonomi och verksamhetsutveckling med konsultuppdrag av varierande art, längd och omfattning. Våra tjänster är mycket efterfrågade av kommuner, kommunala bolag och förbund, och vi behöver fler kollegor för att kunna möta kundernas behov. Vi söker nu en upphandlare för att förstärka vårt erbjudande till
våra kommunala kunder.
Vill du arbeta som konsult med inriktning mot upphandling hos oss? På Serkon får du en unik möjlighet att som privatanställd arbeta med att stödja kommunala verksamheter inom upphandling i en eller flera kommuner i en utvecklande och varierande miljö. Du får en trygg anställning med kollektivavtal och konkurrenskraftig lön. Frihet med ansvar att själv planera och utföra sitt arbete så att det passar både kunden och dig bäst är något vi och våra konsulter värderar högt.
Arbetsuppgifter
I arbetet ingår bl.a. att delta i planering och genomförande av upphandlingsuppdrag och rådgivning till kunder om upphandlingsförfaranden. Det ingår även att ge råd och stöd i upphandlingstekniska och –administrativa frågor, aktivt delta i förbättringsarbetet gällande upphandlingsprocesser samt upprätta avtal till berörda verksamheter. Utöver detta ingår förvaltning och utveckling av kunders upphandlingsadministrativa system och avtalsdatabaser samt bevakning av ny lagstiftning.
Rollen innefattar extern rapportering och framtagning av andra beslutsunderlag där omvärldsbevakning en viktig del i arbetet.
För att passa in i konsultrollen behöver du ha god social kompetens, vara lyhörd, flexibel och kunna arbeta mot givna deadlines. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning eller motsvarande inom upphandling/inköp, ekonomi eller juridik. Det är även en fördel om du har en utbildning inom projektledning och/eller LOU. Vi ser att du har erfarenhet av inköpsarbete samt har goda kunskaper om den lagstiftning som reglerar offentlig upphandling.
Vidare är det en meriterande om du har erfarenhet av avtalsförvaltning eller avtalsuppföljning samt kunskaper om upphandling av konsulttjänster och entreprenadupphandling.
Tjänsten kräver ett tätt samarbete med företrädare för kundernas organisationer t.ex. ekonomi- och HR-avdelningar, chefer på olika nivåer och andra relevanta funktioner. Vi förutsätter att du har god samarbetsförmåga, är lyhörd samt har lätt för att bygga förtroende och knyta kontakter.
Anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid eller deltid med placering på något av våra kontor i Helsingborg (centrum), Malmö (Hyllie) eller Vellinge. Naturligtvis erbjuder vi dig en konkurrenskraftig fast månadslön och är också anslutna till kollektivavtal. Tjänsten kräver B- körkort och tillgång till egen bil.
Välkommen med din ansökan!