Med 14 500 medarbetare på omkring 450 kontor över hela landet är uttjänt it-utrustning en logistisk och miljömässig utmaning för Försäkringskassan. Det handlar om tusentals datorer, skrivare och skärmar som varje år måste tas omhand sedan de fullgjort sin uppgift.
Försäkringskassan har nu ingått ett tvåårigt samarbete med Atea för att ta hand om utrustningen på ett både miljövänligt och säkert sätt.
– Jag är glad att Försäkringskassan tar sitt ansvar för uttjänt it-utrustning. Detta är ett eftersatt problem som tyvärr många både inom offentlig och privat sektor inte har löst., säger Per Melbi, regionchef på Atea.
Enligt Per Melbi ligger gammal utrustning skrämmande ofta kvar i skåp och förråd, istället för att tas om hand.
Försäkringskassans utrangerade it-prylar samlas in och sorteras. Sådant som fungerar får förlängd livstid genom att det säljs vidare till exempelvis skolor. Defekt utrustning skrotas på ett miljövänligt sätt.
– Allt sker med högsta möjliga säkerhetsnivå, som garanterar att ingen information förmedlas vidare.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer