Företaget med omkring 6 000 medarbetare i Sverige sade upp avtalet redan förra sommaren – efter endast ett år med ett avtal som gällde över fem plus två år.
Keolis hänvisar bland annat till merkostnader för ineffektiv trafikledning.
-I beloppet finns också kostnader för att man inte betalt vår grundersättning fullt ut och vi har också haft betydande avvecklingskostnader då vi tvingades säga upp avtalet i förtid, säger vd Magnus Åkerhielm till SR Värmland.
En stämningsansökan lämnades in under torsdagen. Parterna har i förhandlingar försökt lösa tvisten. Avtalet, som omfattade sjukresor och färdtjänst i större delen av Värmlands län, var värt drygt en halv miljard kronor.
Domstolsprocessen kan bli sista kapitlet i en utdragen historia med en första upphandling som inleddes våren 2015 och som avbröts efter bristande konkurrens och delvis hög prisbild.
I nästa omgång meddelades tilldelning i november 2015 men flera taxibolag begärde överprövning och en direktupphandling med Keolis blev en temporär lösning, som dock inte behövde användas då överprövningarna drogs tillbaka.
Värmlandstrafik, som ägs av Region Värmland, har på sin webbplats riktat hård kritik mot Keolis om att företaget inte förstått trafikupplägget och att det hade varit mer rakryggat att säga att ”de räknat bort sig”.
Värmlandstrafik håller på att sammanställa en egen stämningsansökan mot Keolis och vd Jessica Lundgren säger till SVT Värmland att hon ser Keolis agerande ”som en första tekning i en lång match”.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer