Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Kommuner går in i samma återvändsgränd”

DebattUtgången i Kammarrätten i Stockholms prövning av Konkurrensverkets beslut angående Sysav (4167-16) var väntad. Enligt kammarrätten omfattas inte de 13 kommunernas köp av avfallstjänster från Sysav av in house-regeln, skriver Mathias Sylvan i en debattartikel.

| 2017-04-03

En stor del av Sysavkoncernens verksamhet består av återvinning av avfall från andra än ägarkommunerna. Dessutom producerar Sysav el och värme för den öppna marknaden. Därmed uppfyller inte Sysav verksamhetskriteriet. Den omständigheten att Sysav delats upp i flera bolag gjorde ingen skillnad. Enligt kammarrätten var denna uppdelning endast formell, eller med andra ord: ett konstlat upplägg i syfte att kringgå reglerna om upphandling.

Kammarrättens dom är ännu ett kapitel i en tragisk följetong där kommunerna upprepar in house-undantaget för en verksamhet som helt uppenbart inte är intern.  Det får man ständigt nya kvitton på. Ändå fortsätter kommunerna att gå in i samma återvändsgränd. På Konkurrensverket älskar man kommunerna när de fortsätter göra självmål. Detta då Konkurrensverket vet att det finns andra argument som är betydligt svårare att bemöta.

Återvinning av hushållsavfall får undantas från upphandling, inte därför att verksamheten skulle vara intern utan på grund av dess särskilda karaktär.

Det finns kritik mot att en alltför stor del av hushållsavfallet går till energiåtervinning, att kanske hälften av detta avfall skulle kunna materialåtervinnas. Den här artikeln går inte emot denna kritik eller tar ställning i frågan om det behövs en skatt på förbränning av avfall. Denna artikel handlar om det hushållsavfall som oomtvistat bör gå till energiåtervinning – att det i EU-rätten gäller en närhetsprincip för detta avfall.

Enligt EU-rätten är behandling av avfall en ”tjänst av allmänt ekonomiskt intresse”. Detta gäller för avfallstjänster i allmänhet men i synnerhet för det hushållsavfall som ska energiåtervinnas. För sådant hushållsavfall gäller närhetsprincipen i EU:s avfallsdirektiv enligt vilken avfallet bör behandlas ”vid någon av de närmast lämpliga anläggningarna”.

Närhetsprincipen i avfallsdirektivet står i konflikt med prin-ciperna för den fria rörligheten och principerna i upphandlings-direktivet enligt vilka upphandlande myndigheter som huvud-regel inte får ta hänsyn till någon närhetsprincip.

EU-domstolen har i flera mål tagit ställning till denna målkonflikt.

Redan i ett mål från 1991 (C-155/91) slog EU-domstolen fast att i fråga om avfall så vägde miljöskyddet tyngre än den fria rörligheten. Det som gäller för den fria rörligheten i stort gäller också för den offentliga upphandlingen. I C-480/06 Kommissionen mot Tyskland klargjorde EU-domstolen att tyska lokala myndigheters samarbete kring återvinning av hushållsavfall inte var en fråga om in house (p. 36).

Likväl behövde de tjänster som omfattades av samarbetet inte upphandlas eftersom samarbetet avsåg ett allmännyttigt uppdrag. Det allmännyttiga uppdraget bestod i energiåtervinning av avfall i enlighet med EU:s avfallsdirektiv och särskilt närhetsprincipen i detta direktiv (p. 37).

Närhetsprincipen ger inte bara rätt att undanta energiåtervinning av blandat kommunalt avfall från upphandling. Om man ändå upphandlar denna tjänst ger närhetsprincipen en möjlighet att ställa krav som normalt inte är tillåtna i offentlig upphandling. EU-domstolens dom i C-292/12 Rang-Sells rörde upphandling av insamling och transport den estniska kommunen Sillamäes avfall. I upphandlingen fanns ett krav att leverantören skulle transportera hushållsavfallet till en viss utpekad anläggning i kommunens närhet.

Rang-Sells ansåg att kravet begränsade konkurrensen eftersom Rang-Sells hellre ville köra detta avfall till en annan anläggning. EU-domstolen konstaterade emellertid att det i avfallsdirektivet finns en närhetsprincip som säger att medlemsstaterna ska upprätta ett nätverk av anläggningar som gör det möjligt att behandla hushållsavfallet nära den plats där avfallet uppkommit (p. 59). Kravet att hushållsavfallet skulle köras till den närmaste anläggningen var alltså tillåtet (p. 63).

Den svenska tolkningen av EU:s upphandlingsdirektiv, representerad av Konkurrensverket, står i skarp kontrast till hur samma regler tolkas i våra skandinaviska grannländer. Den danska regeringen ansåg i en utredning så tidigt som 1997 att det var möjligt att undanta avfallstjänster från upphandling.

Samma slutsats har norska prövningsorganet Klagenemnda for offentlige anskaffelser, Kofa, kommit till i ett antal avgöranden.

Även Eftas motsvarighet till kommissionen, Efta Surveillance Authority har gjort samma bedömning i ett beslut 2012-09-05 beträffande norska kommuners möjligheter att köpa avfallstjänster utan upphandling från sina avfallsbolag.  I samtliga fall har man kommit till dessa slutsatser, inte på grund av in house, utan på grund av avfallstjänsternas särskilda karaktär och EU:s regler om miljöskydd.

Oavsett hur kommuner argumenterar finns det en risk att varken Konkurrensverket eller förvaltningsdomstolarna lyssnar. Vi vet också att de svenska förvaltningsdomstolarna aldrig lyfter mål om offentlig upphandling till EU-domstolen.

Ska kommunerna ha någon chans till framgång måste de åtminstone åberopa rätt rättslig grund. Energiåtervinning av hushållsavfall får undantas från upphandling, inte på grund av att verksamheten skulle vara intern, utan på grund av närhetsprincipen i EU:s avfallsdirektiv.

Mathias Sylvan

 

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026