Uppdraget att bygga två nya färjor till Västtrafiks älvskytteltrafik i Göteborg gick till Finland. De båda båtarna kommer att byggas på varvet Uudenkaupungin Työvene.
Att det är Västtrafik som äger färjorna innebär att de kan anpassas och byggas om efter framtida behov.
– Vi ser ett stort behov av en snabb och smidig älvskytteltrafik. För att klara ett ökat resande behövs nya färjor som är anpassade för fler resenärer med cykel, säger Jarl Samuelsson, avdelningschef tåg, spårvagn och båt inom Västtrafik.
De nya fartygen är dubbeländade. Passagerare kan med andra ord stiga på i båda ändar och färjorna inte behöver vända vid bryggorna.
– Det förkortar restiden samtidigt som kapaciteten höjs, säger Jarl Samuelsson.
Färjorna kommer att vara utformade på ett sätt som gör det möjligt att testa nya tekniska lösningar för mer miljövänlig drift. Målet är att färjorna på sikt ska drivas helt utan fossila drivmedel.
Uudenkaupungin Työvene kommer att leverera den första färjan hösten 2014 och den andra i början av 2015. Färjorna klarar att ta 300 resenärer, varav 80 med cykel.
Färjorna kommer att köras av Styrsöbolaget som vann den trafikupphandling med trafikstart 2014 som blev klar i december i fjol.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer